PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
31 stycznia 2022 12:28 Polska Agencja Prasowa

PKB Polski we wstępnym szacunku wzrósł w 2021 r. o 5,7 proc.

Głównym czynnikiem wpływającym na dynamikę PKB w Polsce w 2021 r. był popyt krajowy
fot: ARC

- Według wstępnego szacunku produkt krajowy brutto Polski w 2021 r. był realnie wyższy o 5,7 proc. wobec 2020 r. - poinformował w poniedziałek prezes GUS Dominik Rozkrut. Głównym czynnikiem wpływającym na dynamikę PKB był popyt krajowy, przy czym skala wpływu była wyższa niż pandemią.

- Nasze pierwsze szacunki Produktu Krajowego Brutto w 2021 r. wskazują na to, że był on o 5,7 proc. wyższy niż w poprzednim roku. W tamtym roku (2020 - PAP) przypomnę, to był pierwszy rok pandemii, mieliśmy do czynienia ze spadkiem PKB o 2,5 proc., dzisiaj jesteśmy na poziomie 5,7 proc. - oznajmił na konferencji prasowej prezes GUS.

Podał, że w 2021 r. popyt krajowy zwiększył się realnie o 8,2 proc. w porównaniu z 2020 r., w którym zanotowano spadek o 3,4 proc. Spożycie ogółem w 2021 r. wzrosło realnie o 4,8 proc., w tym spożycie w sektorze gospodarstw domowych o 6,2 proc. (w 2020 r. zanotowano spadek odpowiednio o 1,1 proc. i o 3,0 proc.).

Nakłady brutto na środki trwałe w 2021 r. w porównaniu z rokiem poprzednim wzrosły o 8,0 proc. (wobec spadku o 9,0 proc. w 2020 r). Stopa inwestycji w gospodarce narodowej (relacja nakładów brutto na środki trwałe do produktu krajowego brutto w cenach bieżących) w 2021 r. wyniosła, podobnie jak w 2020 r., 16,6 proc.

Wartość dodana brutto w gospodarce narodowej była wyższa o 5,3 proc. niż rok wcześniej, wysoki wzrost odnotowano w przemyśle, niewielki w budownictwie.

Jak podkreślił Rozkrut, głównym czynnikiem wpływającym na dynamikę PKB w Polsce w 2021 r. był popyt krajowy. Jego skala wpływu na wzrost PKB wyniosła 7,6 pkt proc., więcej niż w latach poprzedzających pandemię. - Oddziaływanie spożycia ogółem na PKB wyniosło 3,6 pkt proc., przy czym wpływ spożycia gospodarstw domowych wyniósł 3,4 pkt proc. i również był większy niż w latach sprzed pandemii. Pozytywne było także odziaływanie popytu inwestycyjnego, które wyniosło 1,3 pkt proc. - podał Rozkrut.

Prezes urzędu statystycznego przekazał też, że po niewielkim spadku w 2020, kiedy rozpoczęły się ograniczenia związane z pandemią, produkcja sprzedana przemysłu wzrosła w tempie największym od początku transformacji. - Szacujemy, że w pełnej zbiorowości przedsiębiorstw wzrost produkcji sprzedanej przemysłu wyniósł 14,4 proc., a w jednostkach o liczbie pracujących powyżej dziewięć osób wzrost wyniósł 14,9 proc. rdr. - powiedział Rozkrut.

Wzrost produkcji budowlano-montażowej, według wstępnych szacunków, wyniósł 2,5 proc. dla pełnej zbiorowości i 3,2 proc. dla przedsiębiorstw zatrudniających więcej niż dziewięć osób. Sprzedaż detaliczna ogółem zwiększyła się o 5,8 proc., a w przedsiębiorstwach o liczbie pracujących powyżej dziewięć osób - o 8,1 proc. - Jest to tempo wzrostu większe niż w latach poprzedzających pandemię. Sprzedaż była większa niż w 2020 r. we wszystkich grupach. Najbardziej sprzedaż wzrosła w tekstyliach, odzieży i obuwiu - w tej grupie przed rokiem odnotowano najgłębszy spadek sprzedaży. Spośród innych grup, których sprzedaż uległa dużemu ograniczeniu w pierwszym roku pandemii, w 2021 r. znaczny wzrost odnotowano w handlu samochodami, motocyklami i częściami, a niewielki w sprzedaży paliw. W najmniejszym stopniu sprzedaż wzrosła w grupie żywność, napoje i wyroby tytoniowe - zaznaczył prezes GUS.

Przekazał, że średnioroczny wzrost cen towarów i usług ukształtował się w 2021 r. na poziomie 5,1 proc. i był najwyższy od 20 lat; również ceny producentów wzrosły w tempie najwyższym od wielu lat: w przemyśle od 1997 roku, a w budownictwie od 2008.

- Spośród grup towarów i usług konsumpcyjnych wysoki był wzrost cen związanych z transportem. Dużo wyższe niż rok wcześniej były ceny paliw. Bardziej niż w 2020 r. wzrosły ceny związane z mieszkaniem, co wynikało z podwyżek opłat za nośniki energii, wywóz śmieci i usługi kanalizacyjne. Średnioroczny wzrost cen żywności i napojów bezalkoholowych był mniejszy niż przed rokiem, co wynikało z relatywnie niewielkich wzrostów w II i III kwartale, natomiast w ostatnich trzech miesiącach ub.r. wzrost cen żywności się nasilił i w grudniu był najwyższy w ciągu roku. Nieznacznie niższe były ceny odzieży i obuwia, przy czym był to spadek mniejszy niż w poprzednich latach - powiedział prezes urzędu statystycznego.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Tagi
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • KRPBX
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
36,122 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]