Ponad 1,64 mld zł wydatków przewiduje budżet Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na 2022 r., przyjęty we wtorek przez zgromadzenie Metropolii. Blisko 1,4 mld zł pochłonie komunikacja publiczna, w tym blisko 1,2 mld zł jej bieżące utrzymanie. Dochody budżetu zaplanowano na blisko 1,45 mld zł.
Kluczowe dochody w przyszłym roku będą pochodzić z: części zmiennej składek gmin członkowskich (584,6 mln zł - przede wszystkim na finansowanie komunikacji), przewidzianych ustawą metropolitalną udziałów w podatku PIT (346,9 mln zł) oraz wpływów z usług, głównie sprzedaży biletów komunikacji miejskiej (262,9 mln zł), a także zwrotu zapłaconego VAT w związku z wyrokiem NSA ws. opodatkowania tzw. składek zmiennych gmin (110 mln zł).
Przychody budżetu zaplanowano na 192,7 mln zł - z nadwyżki z lat ubiegłych. W budżecie zaplanowano deficyt na poziomie 192,7 mln zł, który zostanie sfinansowany z nadwyżki z lat ubiegłych; cała nadwyżka przekracza 583,2 mln zł. Rezerwę budżetu ustalono na 10 mln zł.
Ogółem wydatki majątkowe mają przekroczyć 307 mln zł, a bieżące 1,33 mld zł.
Kluczowy punkt wydatków - 1,382 mld zł - wiąże się z organizacją transportu publicznego. Z tego 1,192 mld zł ma trafić na wydatki bieżące dotyczące organizacji komunikacji miejskiej na terenie Metropolii, a także związane m.in. z: utrzymaniem, rozwojem i unowocześnieniem Śląskiej Karty Usług Publicznych (ŚKUP) oraz Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP), utrzymaniem solarnych automatów biletowych i systemu automatycznego zliczania pasażerów, wdrożeniem usługi chmury publicznej oraz wdrażaniem nowych rozwiązań technicznych i informatycznych w obszarze transportu publicznego.
Zaplanowano również wydatki związane z działaniami mającymi na celu zwiększenie atrakcyjności publicznego transportu miejskiego na obszarze GZM w ramach projektu Hydrogen GZM oraz środki z przeznaczeniem na pomoc finansową dla woj. śląskiego na zapewnianie dodatkowych kursów pociągów aglomeracyjnych w obrębie Metropoli (dotacja - 17,1 mln zł).
Ponad 190 mln zł przewidziano na inwestycje w transporcie - m.in. objęcie udziałów w samorządowych przedsiębiorstwach komunikacji miejskiej, rozwój systemów ŚKUP czy SDIP, zakup oprogramowania oraz urządzeń do automatycznego zliczania pasażerów, systemu do zarządzania infrastrukturą przystankową, automatów biletowych, budowę wiat przystankowych i gablot reklamowych, wkład w projekt zakupu autobusów elektrycznych oraz optymalizację czasu przejazdu tramwajów.
Wydatki na infrastrukturę kolejową w łącznej kwocie 48,7 mln zł będą przeznaczone przede wszystkim na pomoc finansową dla gmin, które będą liderami projektów w ramach programu Kolej Plus (45,3 mln zł). Wydatki bieżące w kwocie 3,3 mln zł są przeznaczone na opracowanie wstępnego studium wykonalności Kolei Metropolitalnej oraz ekspertyzy i analizy związane z budową Kolei Metropolitalnej.
21,2 mln zł wydatków bieżących skierowano na koncepcję wdrożenia kompleksowego systemu wypożyczalni roweru metropolitalnego wraz z różnymi wariantami na terenie GZM w ramach projektu Rower metropolitalny - system wypożyczania rowerów publicznych.
Wśród innych znacznych wydatków majątkowych w budżecie GZM zaplanowano m.in. wsparcie gmin członkowskich w realizacji zadań inwestycyjnych poprzez dotacyjny fundusz solidarności (10 mln zł).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.