Dziesięć ofert dostała samorządowa spółka Tramwaje Śląskie w przetargu na modernizację i częściową rozbudowę liczącego ok. 3,5 km odcinka linii tramwajowej wzdłuż ul. Wojska Polskiego w Sosnowcu. Najtańsza oferta o jedną trzecią przekracza założony budżet inwestycji.
Mają to być kolejne już roboty przy torowiskach tramwajowych w Sosnowcu. We wrześniu ub. roku zaczęła się budowa liczącego ok. 4 km przedłużenia linii nr 15 na osiedlu Zagórze. Zakończono modernizacje torowisk wzdłuż ul. Będzińskiej i na ul. Małachowskiego; inne prace trwają wzdłuż ul. gen. Andersa i 1 Maja.
Przetarg na Przebudowę infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Wojska Polskiego w Sosnowcu, od ul. gen. Andersa do ul. Orląt Lwowskich (dobudowa drugiego toru), został ogłoszony pod koniec września br.
Z informacji o środowym otwarciu ofert, zamieszczonej na platformie przetargowej TŚ wynika, że przy budżecie 32,6 mln zł brutto, najtańsza z dziesięciu ofert, złożona przez firmę Tor-Krak, opiewa na 44,3 mln zł brutto (najdroższa kosztuje 71,6 mln zł brutto).
Zadanie obejmuje gruntowną przebudowę liczącego ok. 3,5 km odcinka istniejącej linii jednotorowej łączącej Sosnowiec z Mysłowicami. Liczący ponad 2 km fragment tej linii zyska drugi tor, co poprawi elastyczność ruchu tramwajów kursujących między Sosnowcem a Mysłowicami.
Linia dwutorowa powstanie na odcinku od skrzyżowania w Dańdówce przez wiadukt nad torami kolejowymi stacji Sosnowiec Dańdówka do przystanku Niwka Pawiak, natomiast jednotorowa - ze względu na brak miejsca - pozostanie od przystanku Niwka Pawiak do wiaduktu nad ul. Orląt Lwowskich, z mijanką w rejonie przystanku Niwka Kościół.
Wydzielone torowisko wykonane zostanie w technologii klasycznej na podkładach strunobetonowych ze sprężystym montażem szyn. W rejonie skrzyżowań i przejazdów torowo-drogowych w większości zastosowane zostaną prefabrykowane płyty torowe z szynami montowanymi w komorach za pomocą mas poliuretanowych.
Wzdłuż ul. Wojska Polskiego powstaną nowe perony, integrując komunikację tramwajową i autobusową. Ustawione zostaną nowe słupy trakcyjno-oświetleniowe z nową siecią, przebudowany zostanie układ zasilania oraz instalacje podziemne, zabudowane zostaną elektrycznie sterowane i ogrzewane zwrotnice. Prace mają trwać rok od podpisania umowy.
Przewidziane do odnowienia lub budowy odcinki sieci tramwajowej w Sosnowcu są jedną z większych części projektu modernizacji i rozbudowy infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), przygotowanego pod kątem środków unijnych na lata 2014-2020 przez spółkę Tramwaje Śląskie.
Oszacowany początkowo na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania) unijny projekt zakłada, prócz realizacji dwóch nowych odcinków (4 km w Sosnowcu i 600 m w Katowicach), remonty ok. 100 km torowisk, zakup 55 tramwajów, a także zakup specjalistycznych pojazdów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.