Każda duża firma musi inwestować w nowoczesne rozwiązania technologiczne. Posiadanie odpowiedniego oprogramowania jest dziś jednym z priorytetów dla wszystkich dynamicznie rozwijających się przedsiębiorstw. Niektóre firmy uruchamiają własne działy IT, jednak jest to dość kosztowne. Ostatnio coraz większą popularnością cieszy się outsourcing IT. Polega to na przekazaniu kompetencji w zakresie IT zewnętrznemu podmiotowi. Jakie są plusy i minusy tego rozwiązania? Na to pytanie odpowiadamy w poniższym artykule.
Outsourcing IT - definicja pojęcia
Outsourcing to pojęcie pochodzące z języka angielskiego. Właściwie jest to skrót od wyrażenia outside-resource-using. W najprostszym tłumaczeniu oznacza to wykorzystywanie zewnętrznych zasobów. Na czym zatem polega outsourcing IT? Istotą tego rozwiązania jest przekazanie kompetencji w zakresie wykonywania działań o charakterze informatycznym zewnętrznemu podmiotowi.
Na outsourcing IT z roku na rok decyduje się coraz więcej przedsiębiorców. Niewątpliwą korzyścią wiążącą się z outsourcingiem IT jest obniżenie kosztów operacyjnych związanych z utrzymaniem sprzętu oraz oprogramowania. Jednocześnie dzięki temu rozwiązaniu mamy dostęp do wsparcia ze strony profesjonalnej, merytorycznej kadry, która przez 24 godziny na dobę kontroluje prawidłowość działania wszystkich elementów systemu informatycznego przedsiębiorstwa.
Jakie usługi składają się na outsourcing IT?
Liczba usług składających się na outsourcing IT jest naprawdę zróżnicowana. Powyżej wspomnieliśmy, że podstawowym elementem jest tutaj przekazanie kompetencji w zakresie wykonywania działań o charakterze informatycznym. Oto jakie konkretnie usługi składają się na outsourcing IT:
Zalety outsourcingu IT
Na skorzystanie z outsourcingu IT z roku na rok decyduje się coraz więcej firm - zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Nie ma się jednak temu co dziwić, ponieważ dzięki tej usłudze możliwe jest znaczne zoptymalizowanie kosztów ponoszonych przez firmę. Przedsiębiorstwa oszczędzają na tym w skali roku dziesiątki czy nawet setki tysięcy złotych.
Przekazanie kompetencji w zakresie IT zewnętrznej firmie jest nawet kilkukrotnie tańsze aniżeli zatrudnienie na etacie pracownika. Dodatkowo, wiele podmiotów oferujących outsourcing IT świadczy swoje usługi przez 24 godziny na dobę, zatem zawsze, gdy tylko przydarzy się jakaś awaria, będziemy mogli liczyć na wsparcie. W przypadku pracownika etatowego trudno liczyć, by był on w stanie pomagać nam na każde wezwanie. Więcej o korzyściach wynikających ze skorzystania z outsourcingu IT można znaleźć na stronie https://mindworkers.pl/zatrudnij-talent.
Ogromnym atutem outsourcingu IT jest też fakt, że właściciel przedsiębiorstwa nie musi samodzielnie kupować nowoczesnego sprzętu i oprogramowania informatycznego, ponieważ należy to do kompetencji firmy oferującej outsourcing.
Wady outsourcingu IT
Każde rozwiązanie może mieć również wady. W przypadku outsourcingu IT istnieje wiele poważnych zagrożeń. Przede wszystkim gdy nie mamy odpowiedniego rozeznania, istnieje ryzyko, że powierzymy obsługę IT firmie nierzetelnej, która nie posiada profesjonalnej kadry pracowniczej.
Przekazanie obsługi IT amatorom może nieść za sobą wiele negatywnych konsekwencji, np. w postaci kradzieży danych, awarii systemu, a w konsekwencji spadku wydajności przedsiębiorstwa w każdym obszarze. Wszystkie te elementy miałyby również bardzo negatywny wpływ na renomę firmy w oczach klientów i kontrahentów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.