Projekt i budowę fragmentu trasy S1 Mysłowice-Bieruń Budimex ma wykonać za ponad 489 mln zł. To jeden z dwóch rozstrzyganych przetargów zmierzających do domknięcia całego nowego przebiegu S1 między Mysłowicami i Bielskiem-Białą.
Nowy przebieg S1 w woj. śląskim wytyczono od Mysłowic po Bielsko-Białą i podzielono na cztery odcinki realizacyjne (trzy obejmują zasadniczy przebieg trasy, jeden to odchodząca od niej obwodnica Oświęcimia). Umowy na dwa odcinki zasadniczego przebiegu i obwodnicę Oświęcimia podpisano po przetargach w ub. roku.
Sytuacja skomplikowała się na odcinku od Mysłowic do węzła Oświęcim (blisko 13 km) wraz z obwodnicą Bierunia (ponad 2 km). GDDKiA zdecydowała się bowiem wykluczyć z przetargu najtańszą ofertę firmy China State Construction Engineering Corporation, a następnie - po orzeczeniach Krajowej Izby Odwoławczej i sądu - unieważnić postępowanie.
Następnie odcinek Mysłowice-Oświęcim podzielono na dwa zadania: odcinek I/A Bieruń-Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia oraz odcinek I/B Mysłowice Kosztowy II - Bieruń. Początkowo, wiosną br., Dyrekcja próbowała zamówić pierwsze z nich z wolnej ręki, jednak po kolejnym orzeczeniu KIO także to postępowanie zostało unieważnione. Następnie rozpisano dwa standardowe przetargi.
Większy z nich dotyczy odcinka I/B Mysłowice Kosztowy II - Bieruń. Przy budżecie GDDKiA 521,6 mln zł, ofertę z najniższą ceną, 465,5 mln zł złożyła firma Polaqua. Kolejne pod względem ceny oferty zaproponowały Budimex - 489,2 mln zł i Strabag - 490,7 mln zł. Jak wynika z sobotniej informacji na facebookowym profilu GDDKiA, za najkorzystniejszą została uznana oferta Budimeksu.
Przetarg ten dotyczy zaprojektowania i budowy fragmentu drogi ekspresowej S1 o długości 10 km wraz z dwoma węzłami drogowymi: Kosztowy II i Lędziny. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: Lędziny Wschód (kategorii II) oraz Lędziny Zachód (kategorii III), 16 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna.
Na początku października wybrano już wykonawcę w przetargu na fragment Bieruń-Oświęcim. Spłynęło dziewięć propozycji. Przy kosztorysie 239,6 mln zł wybrano najtańszą ofertę o wartości 212,7 mln zł, którą złożyła firma Strabag.
Zakres tego zadania obejmuje zaprojektowanie i budowę 2,9-kilometrowej drogi S1 z dwukilometrowym odcinkiem drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) i 1,2-kilometrowym łącznikiem klasy Z (droga zbiorcza) między węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły). Budowa tych połączeń z terminem zakończenia w listopadzie 2023 r. zbiegłaby się z oddaniem do ruchu trasy S1 od węzła Oświęcim do Bielska-Białej i skomunikowałaby je z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44.
Ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice-Podwarpie, Dąbrowa Górnicza-Tychy, a także od Bielska-Białej do Przybędza oraz Milówka-Zwardoń.
Aby dokończyć arterię potrzebne są m.in.: przebudowa do standardu drogi ekspresowej kolizyjnej dwujezdniowej jedynki od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (7 km - we wrześniu ub. roku podpisano umowę) i przebudowa liczącego ok. 2,7 km odcinka w Dąbrowie Górniczej (trwa projektowanie).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.