Duża popularność e-biznesu i łatwość, z jaką dziś założyć możemy sklep internetowy, sprawia, że wiele osób zaczyna rozglądać się za pomysłem na biznes w sieci. Często wierzymy, że sprzedaż popularnych produktów da nam szanse na szybki zysk. Nieustannie zatem przeglądamy zestawienia dostępne w sieci, by przed innymi pozyskać wiedzę tajemną o tym, co sprzedawać w sieci. Zamiast skupiać się na poszukiwaniu idealnego produktu, warto nieco szerzej spojrzeć na organizację swojej sprzedaży. Istnieje bowiem niejedna metoda na to, by sukcesywnie powiększać zyski ze sprzedaży.
Produkty o krótkim cyklu życia
Inwestycja w produkty, które zużywają się szybko, może w długiej perspektywie dać nam rzeszę oddanych klientów. Nie chodzi tu o produkty niskiej jakości, które nader szybko się psują, a po prostu towary, które nigdy nie będą służyć nam latami. Dobrym przykładem mogą być tu np. struny do gitary, które trzeba wymieniać co kilka miesięcy, bo wraz z graniem tracą brzmienie. Tego rodzaju produktów szukać możemy w każdej branży i kategorii. W branży rowerowej będą to opony, w branży magazynowej kule transportowe, w ramach chemii domowej np. szczoteczki do zębów. Produkt, którego cykl życia jest krótki, sprawia, że co chwilę musimy nabywać jego zamiennik. Daje to nam szansę na pozyskanie do naszego sklepu klienta, który co jakiś czas wróci, by dokonać kolejnych zakupów.
Produkty w niskim przedziale cenowym
Niski przedział cenowy będzie oscylował wokół różnych kwot w zależności od wybranej kategorii produktów. Może to być zarówno 10-15 zł, jak i 20-30 zł. Jeszcze do niedawna to ten drugi przedział uważało się za dający najlepszą perspektywę w handlu internetowym. Produkty w niskim przedziale cenowym nie odstraszają ceną, a więc nie stanowią dla potencjalnego klienta żadnej bariery, która może odwieść go od decyzji o zakupie produktu nieznanej marki u nieznanego sprzedawcy. Produkty w przedziale cenowym 20-30 zwykle mają także jednostkową marżę, która daje relatywnie wysoki zysk netto z niezbyt wysokiej sprzedaży. Nie musimy dziennie sprzedawać setek egzemplarzy, by w ogóle na siebie zarobić.
Kategorie produktów, do których wracamy
Takimi kategoriami mogą być np. płyty CD czy książki. Melomani zwykle dokonują systematycznych zakupów, czekają na nowy album, uzupełniają biblioteczkę płytową. Podobnie jest z miłośnikami książek. Nierzadko czytają kilkadziesiąt książek rocznie. W praktyce niemal cały czas są w trakcie lektury. Mają duże zapotrzebowanie na nowe książki, to też stosunkowo często wracają do sklepu po kolejne interesujące ich tytuły.
Nie ma jednego przepisu na organizację sprzedaży w sklepie internetowym. Jeden sprzedawca będzie podążał za trendami, starając się oferować topowe produkty w konkurencyjnych cenach. Niestety gdyby wszyscy handlujący w sieci obrali taką strategię, to w dłuższej perspektywie czasowej mogliby mieć problem z płynnością finansową i utrzymaniem się na rynku. Konkurencja na płaszczyźnie ceny nie powinna być jedynym modelem biznesowym. Warto szukać pomysłu na siebie i analizować wiele innych strategii, takich właśnie jak wspomniane powyżej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.