Z początkiem czerwca, w całym kraju, ruszyły Centra Obsługi Wniosków o Ulgę (CUL). W sumie jest ich dziesięć, w tym dwa w województwie śląskim. Będą one obsługiwały wnioski o udzielenie ulgi na należności z tytułu składek, nienależnie pobrane świadczenia oraz ulgi w postępowaniach egzekucyjnych, np. zwolnienie spod egzekucji zajętego rachunku bankowego - informuje ZUS.
- Celem utworzenia Centrów jest podniesienie jakości świadczonych usług oraz zapewnienie jednolitości podejmowanych przez ZUS rozstrzygnięć. Odmiejscowienie obsługi merytorycznej tych spraw umożliwi automatyczny i losowy przydział wniosków do poszczególnych centrów. Tym samym zapewniając jeszcze większą standaryzację rozstrzygnięć poprzez eliminację możliwości rozpatrywania wniosków z terenu działania danego Oddziału ZUS - wyjaśnia Paweł Jaroszek, wiceprezes ZUS.
ZUS informuje, że wszystkie wnioski, które od 1 czerwca 2021 r. wpływają do ZUS są już rozpatrywane w nowoutworzonych Centrach Obsługi Wniosków o Ulgę utworzonych m.in. w Oddziałach ZUS w Rybniku i w Zabrzu, ale też w: Bydgoszczy, Gorzowie Wlkp., Legnicy, Wałbrzychu, we Wrocławiu, Rzeszowie oraz w I i II Oddziale w Łodzi. Wnioski o udzielenie ulgi będą losowo przydzielane do danego Centrum, a przydział ten będzie uwzględniał, m.in. obciążenie pracowników danego Centrum.
- Dla klienta, jeśli chodzi o miejsce składania wniosku o ulgę, nic się nie zmieniło. Nadal może je składać w tej placówce, do której jest mu najbliżej. Osoby, które boją się skomplikowanych procedur przy składaniu wniosków o ulgę, zachęcamy do kontaktu z naszymi doradcami ds. ulg i umorzeń. Można przyjść do nas osobiście, ale też porozmawiać telefonicznie z doradcą. Do zadań doradców ds. ulg i umorzeń należy wsparcie wnioskodawców na etapie kompletowania wniosku, a także pomoc przy wypełnieniu oświadczeń niezbędnych do rozpatrzenia wniosku - mówi Beata Kopczyńska, rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.
Warunkiem udzielenia układu ratalnego jest wystąpienie do ZUS z wnioskiem oraz dostarczenie dokumentów niezbędnych do oceny sytuacji finansowej wnioskodawcy. Zakres dokumentów, które powinny zostać dołączone do wniosku jest ustalany indywidualnie w zależności od rodzaju zobowiązania, prowadzonej działalności i formy opodatkowania. Po zebraniu wszystkich dokumentów, sprawa zostanie przekazana do merytorycznego rozpatrzenia przez wyspecjalizowany zespół analityków CUL.
- Pomoc udzielana przez ZUS w formie układu ratalnego stanowi dogodną formę spłaty, ponieważ od należności objętych tą ulgą, począwszy od dnia następnego po dniu złożenia wniosku, nie nalicza się odsetek za zwłokę. W przypadku należności z tytułu składek, w okresie tym ustalana jest natomiast opłata prolongacyjna stanowiąca 50 proc. stawki odsetek za zwłokę obowiązującej w dniu zawarcia umowy. Zawarcie układu ratalnego pozwala wnioskodawcy m.in. prowadzić dalej działalność działalności gospodarczą - czytamy w komunikacie.
Zaletą rozłożenia zadłużenia na raty jest również zawieszenie działań egzekucyjnych podejmowanych przez ZUS oraz możliwość otrzymania przez przedsiębiorcę zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.