Energa Obrót - sprzedawca prądu z Grupy Energa - sprawdza działalność podmiotu, który sprzedawał usługi spółki w tzw. kanale door-to-door. Według medialnych doniesień, pracownicy tej firmy mieli zatajać przed klientami dodatkowe opłaty w podpisywanych umowach.
Jak poinformowała PAP Energa, spółka Energa Obrót wdrożyła procedury wyjaśniające po tym, jak z informacjami dotyczącymi standardów sprzedaży w kanale door-to-door zgłosił się przedstawiciel handlowy, który pracował dla podmiotu, obsługującego ten kanał.
Radio RMF przytoczyło relacje klientów Energi Obrót, którzy podpisali aneksy do umów na dostawę energii elektrycznej. Według nich, przedstawiciele handlowi ukrywali przed nimi, że aneksy przewidują dodatkową opłatę handlową, sięgającą w niektórych przypadkach niemal 30 zł miesięcznie.
Energa Obrót wdrożyła procedury wyjaśniające, wykraczające poza wewnętrzną kontrolę dokumentów i procedur, a w trakcie postępowania odebrano już jednej z osób certyfikat przedstawicielstwa handlowego - poinformowała PAP Energa.
Spółka podkreśliła, że obecnie trwa kilkutorowe postępowanie, mające na celu weryfikację nie tylko zgodności prowadzonej sprzedaży ze standardami obowiązującymi w spółce, ale także pod kątem dbałości o ochronę danych osobowych klientów. W wyjaśnienie sprawy zaangażowany jest także Inspektor Ochrony Danych Osobowych.
Energa nie wyklucza podjęcia kroków prawnych włącznie z ewentualnym skierowaniem sprawy do prokuratury, jeśli nieprawidłowości znajdą potwierdzenie w wynikach wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Spółka szacuje, że proces ten może potrwać kilka tygodni.
Według Energi, sprzedaż usług w formie door-to-door stanowi niewielką część działalności spółki, a liczba reklamacji i odstąpień od umów zawartych tym kanałem sprzedaży stanowi również niewielką część ogółu zgłoszeń klienckich.
Zgodnie z prawem konsument, który zawarł umowę na dostarczanie energii poza lokalem przedsiębiorstwa, np. w domu, mieszkaniu, ale też na ulicy czy na pokazie, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny, składajac na piśmie oświadczenie. Jeżeli konsument nie został poinformowany o prawie odstąpienia od umowy, prawo do odstąpienia od umowy wygasa po upływie 12 miesięcy od dnia upływu 14 dniowego terminu do odstąpienia.
Energa podkreśliła, że w razie jakichkolwiek wątpliwości co do sposobu i przebiegu procesu zawarcia umowy z partnerem działającym na rzecz spółki, klient może się skontaktować z Energą Obrót osobiście, telefonicznie oraz przez stronę internetową. Każdorazowo zgłoszenie podlega szczegółowej i indywidualnej analizie.
Spółka zapewniła też, że regularnie - poprzez telefoniczne ankiety z klientami - ocenia i weryfikuje zawieranie przez jej partnerów umów i sposoby ich działania. Wyniki ubiegłorocznych badań wskazują, że wyraźna większość ankietowanych klientów oceniła m in., że przedstawiciele rzeczowo i otwarcie odpowiadają na wszystkie pytania, wyraźnie tłumaczą cel swojej wizyty oraz szczegóły przedstawianych ofert - zaznaczyła Energa.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.