Z systemów rowerów miejskich w Katowicach, Sosnowcu, Tychach oraz Czeladzi można od korzystać od czwartku, 1 kwietnia - wynika z informacji tych miast. Już wcześniej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii uruchomiono rower miejski w Chorzowie.
Jak podało w czwartek, 1 kwietnia, biuro prasowe katowickiego magistratu, który co roku rozbudowuje sieć swoich wypożyczalni, na koniec sezonu 2021 r. liczba stacji wypożyczeni ma tam sięgnąć 107 (w 2015 r. testowo uruchomiono trzy stacje, w 2019 r. było ich 76, a w ub. roku - 83).
System w Katowicach będzie funkcjonował do 1 listopada br., przy zachowaniu środków ostrożności związanych z zagrożeniem epidemicznym. W czwartek uruchomiono 85 stacji, w tym 71 miejskich i 14 sponsorskich. W kolejnych miesiącach ruszyć mają m.in. dwie stacje z budżetu obywatelskiego. Liczba rowerów ma przekroczyć 800. Miasto zapłaci za system w tym roku 5,7 mln zł.
Również w czwartek zainaugurowano rower miejski w Sosnowcu. W tym roku liczba stacji wypożyczeń wzrosła tam o jedną - do 23, a rowerów jest blisko 300. Również tam sezon potrwa do końca listopada. Miasto zastrzega, że tymczasowo, ze względu na prace remontowe, z użytkowania wyłączona pozostaje jedna stacja w centrum, przy dworcu kolejowym.
Podobnie swój sezon rowerowy zainaugurowały w czwartek Tychy. Tam do dyspozycji jest 7 stacji i 60 rowerów.
Większość systemów rowerów miejskich w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) obsługuje spółka Nextbike Polska. Dotąd jest tak w Chorzowie, Katowicach, Siemianowicach Śląskich, Sosnowcu oraz Tychach.
W Chorzowie trzeci sezon systemu rowerów miejskich z 46 stacjami i 460 rowerami Nextbike uruchomił na podstawie wartej 6,7 mln zł trzyletniej umowę od niedzieli, 21 marca.
Od wiosny 2018 r. staraniem Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii systemy Nextbike Polska w sąsiadujących Katowicach, Chorzowie, Sosnowcu, a także w Tychach i Siemianowicach Śląskich stały się interoperacyjne, co oznacza możliwość wypożyczenia roweru w jednym mieście i zwrotu w innym.
W ostatnich dniach samorząd Gliwic, gdzie do 2019 r. także działał Nextbike i gdzie w ub. roku nie uruchamiano rowerów miejskich podał, że przetarg na zorganizowanie tam systemu w tym roku wygrało konsorcjum firm Roovee i Orange Polska - za ok. 950 tys. zł. Operator ten od początku maja br. do końca listopada ma udostępnić w Gliwicach 300 rowerów miejskich w 30 stacjach.
W ub. roku Roovee zorganizował też system pilotażowy w sąsiednim Zabrzu (z 60 rowerami w 13 stacjach; w tym roku to miasto dopiero wyłoni operatora) a także w zagłębiowskiej Czeladzi - z 50 rowerami. W czwartek władze Czeladzi potwierdziły, że tego dnia tamtejszy system został wznowiony - na ten jeden sezon, w oczekiwaniu na uruchomienie Roweru Metropolitalnego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.