Ponad 30-proc. wzrost sprzedaży sprężonego gazu CNG do napędu pojazdów oraz 18-proc. wzrost sprzedaży LNG zanotowała w 2020 r. spółka PGNiG Obrót Detaliczny.
Jak poinformowało w poniedziałek, 1 lutego, PGNiG OD, rosnąca liczba pojazdów napędzanych sprężonym gazem przełożyła się na wzrost sprzedaży CNG na stacjach PGNiG Obrót Detaliczny o 31 proc. w 2020 r.
Spółka przypomniała, że w ciągu zeszłego roku na ulice polskich miast wyjechało 165 autobusów gazowych, co oznacza, że ich łączna liczba wynosi obecnie blisko 800.
Według prezesa PGNIG OD Henryka Muchy, ekologiczne i konkurencyjne w cenie paliwo CNG to aktualnie najbardziej optymalna oferta dla transportu miejskiego w Polsce, zwłaszcza gdy przewoźnicy obserwują spadek dochodów głównie w związku z pandemią.
- Inwestycja w pojazdy napędzane gazem to stabilność kosztowa w całym okresie użytkowania - podkreśla Mucha.
PGNiG Obrót Detaliczny dysponuje 17 stacjami tankowania CNG, a plany na 2021 r, zakładają inwestycje w 23 nowe stacje.
Zdaniem prezesa PGNiG Pawła Majewskiego, wykorzystanie gazu w obszarze transportu publicznego umożliwia szybką redukcję szkodliwych emisji. Przekłada się to na poprawę jakości powietrza w Polsce przy jednoczesnym obniżeniu kosztów użytkowania floty - ocenia Majewski.
W 2020 r. PGNiG OD sprzedało o 18 proc. więcej LNG niż w 2019 r. Jak przypomniała spółka, pod koniec 2020 roku spółka uruchomiła stację regazyfikacji przy zakładzie LG Electronics w Biskupicach Podgórnych koło Wrocławia i na mocy umowy z LG przez 5 lat dostarczy do tej instalacji blisko 19 tysięcy ton LNG.
- Umowa z LG to największy w historii Polski kontrakt na dostawy LNG dla przemysłu (.). Wolumen dostaw jest ponad dwukrotnie wyższy niż w przypadku naszej poprzedniej największej umowy. Między innymi dzięki niemu w 2020 r. zwiększyliśmy sprzedaż skroplonego gazu ziemnego o 18 proc. - podkreślił wiceprezes PGNiG OD Marcin Szczudło, odpowiedzialny za obszary CNG i LNG.
Jak dodał Szczudło, daje się zaobserwować wzmożone zainteresowanie paliwem LNG w segmencie dalekobieżnego transportu kołowego.
- Polskie firmy transportowe to znacząca siła w skali Europy, dlatego cieszy nas fakt, że odważnie stawiają na skroplony gaz ziemny, który gwarantuje konkretne korzyści ekologiczne. Ponadto rozwijamy komercyjną ofertę bunkrowania LNG statków, którą uruchomiliśmy w 2019 r. - zaznaczył Szczudło.
Jak przypomniała spółka, w 2020 r. została dopuszczone do prowadzenia operacji bunkrowania w portach podległych Urzędowi Morskiemu w Szczecinie, co oznacza, że może prowadzić takie operacje w portach w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie, Świnoujściu i w Policach.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.