REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
7 stycznia 2021 09:04 Portal gospodarka i ludzie autor: TRz 1.1 tys. odsłon

Most nad Wartą wąskim gardłem na trasie do Berlina

Mosty na liniach kolejowych nr 273 i 203 nad Wartą
fot: Tomasz Rzeczycki

Nawet kilka lat może być niemożliwy przejazd pociągów z Polski w stronę Berlina linią kolejową nr 203. W połowie grudnia transgraniczny odcinek tej trasy został zamknięty w celu zbudowania nowego mostu nad Odrą. Tuż przed nim linia biegnie jednak mostem nad rzeką Wartą, który też ma być przebudowany - ale nie od razu.

Na granicy niemiecko-polskiej funkcjonuje kilkanaście czynnych w ruchu granicznym mostów kolejowych. Część z nich ma znaczenie tranzytowe - to trzy mosty na południe od Zgorzelca, wykorzystywane w transporcie towarów do PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna SA Oddział Elektrownia Turów. Większość przepraw obsługuje ruch międzypaństwowy, towarowy i pasażerski.

Przez przeznaczony do rozbiórki most graniczny przez Odrę w Kostrzynie nad Odrą ostatnie pociągi przejechały 12 grudnia 2020 r. Kursowały tamtędy co godzinę pociągi pasażerskie z Polski do Berlina. W ich miejsce na transgranicznym odcinku wprowadzono zastępczy mikrobus.

- Prace na moście nad Odrą realizowane są przez stronę niemiecką. Po ich zakończeniu pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 120 km/h, a składy towarowe 100 km/h. Do tej pory dla pociągów pasażerskich obowiązywała prędkość 50 km/h, a dla towarowych 30 km/h. Obecnie składy przewożące ładunki kierowane są na przejście Rzepin-Frankfurt nad Odrą. Przejście kolejowe Kostrzyn-Kietz wykorzystywane było głównie przez pociągi pasażerskie. W 2020 r. przejechało nim 235 składów towarowych - informuje Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Przebudowa mostu nad Odrą rozwiąże tylko część problemu. Pomiędzy dwoma granicznymi stacjami po stronie polskiej znajduje się w ciągu tej linii most nad Wartą. Wygląda na to, że jego remont nastąpi po wzniesieniu mostu granicznego.

- PKP Polskie Linie Kolejowe SA planują przebudowę mostu nad Wartą w Kostrzynie w nowej perspektywie. Szczegółowy zakres prac określi przygotowywana dokumentacja. W ramach inwestycji m.in. przeprawa zostanie wzmocniona, wyremontowany będzie także niewykorzystywany od 2011 r. tor nr 2, na którym przywrócony zostanie ruch kolejowy - precyzuje Radosław Śledziński.

Kostrzyński most jest kolejnym na granicy Polski z RFN, jaki zostanie przebudowany. W grudniu 2016 r. oddano do użytku nowy most w Bielawie Dolnej, położony na północ od Zgorzelca, na trasie z Węglińca do Horki. Most nad Nysą Łużycka w Bielawie Dolnej wykorzystywany jest niemal wyłącznie w ruchu towarowym.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • DPAKY
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Nowy dyrektor w kopalni
25 listopada 2024
31.7 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]