Nawet kilka lat może być niemożliwy przejazd pociągów z Polski w stronę Berlina linią kolejową nr 203. W połowie grudnia transgraniczny odcinek tej trasy został zamknięty w celu zbudowania nowego mostu nad Odrą. Tuż przed nim linia biegnie jednak mostem nad rzeką Wartą, który też ma być przebudowany - ale nie od razu.
Na granicy niemiecko-polskiej funkcjonuje kilkanaście czynnych w ruchu granicznym mostów kolejowych. Część z nich ma znaczenie tranzytowe - to trzy mosty na południe od Zgorzelca, wykorzystywane w transporcie towarów do PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna SA Oddział Elektrownia Turów. Większość przepraw obsługuje ruch międzypaństwowy, towarowy i pasażerski.
Przez przeznaczony do rozbiórki most graniczny przez Odrę w Kostrzynie nad Odrą ostatnie pociągi przejechały 12 grudnia 2020 r. Kursowały tamtędy co godzinę pociągi pasażerskie z Polski do Berlina. W ich miejsce na transgranicznym odcinku wprowadzono zastępczy mikrobus.
- Prace na moście nad Odrą realizowane są przez stronę niemiecką. Po ich zakończeniu pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 120 km/h, a składy towarowe 100 km/h. Do tej pory dla pociągów pasażerskich obowiązywała prędkość 50 km/h, a dla towarowych 30 km/h. Obecnie składy przewożące ładunki kierowane są na przejście Rzepin-Frankfurt nad Odrą. Przejście kolejowe Kostrzyn-Kietz wykorzystywane było głównie przez pociągi pasażerskie. W 2020 r. przejechało nim 235 składów towarowych - informuje Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Przebudowa mostu nad Odrą rozwiąże tylko część problemu. Pomiędzy dwoma granicznymi stacjami po stronie polskiej znajduje się w ciągu tej linii most nad Wartą. Wygląda na to, że jego remont nastąpi po wzniesieniu mostu granicznego.
- PKP Polskie Linie Kolejowe SA planują przebudowę mostu nad Wartą w Kostrzynie w nowej perspektywie. Szczegółowy zakres prac określi przygotowywana dokumentacja. W ramach inwestycji m.in. przeprawa zostanie wzmocniona, wyremontowany będzie także niewykorzystywany od 2011 r. tor nr 2, na którym przywrócony zostanie ruch kolejowy - precyzuje Radosław Śledziński.
Kostrzyński most jest kolejnym na granicy Polski z RFN, jaki zostanie przebudowany. W grudniu 2016 r. oddano do użytku nowy most w Bielawie Dolnej, położony na północ od Zgorzelca, na trasie z Węglińca do Horki. Most nad Nysą Łużycka w Bielawie Dolnej wykorzystywany jest niemal wyłącznie w ruchu towarowym.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.