Nowa organizacja ruchu będzie obowiązywała od środy, 23 grudnia, w Sosnowcu w rejonie kończącej się budowy dwupoziomowego skrzyżowania drogi nr 94 z ul. Długosza. Ponieważ zostanie otwarta górna część węzła, z rondem, będzie można przejechać już tamtędy we wszystkich kierunkach.
Droga krajowa nr 94 jest alternatywą dla kierowców podróżujących między centralną częścią woj. śląskiego i Krakowem, którzy nie chcą korzystać z płatnego odcinka autostrady A4.
Trasa ta - od węzła z ekspresową S86 w Sosnowcu do Olkusza w woj. małopolskim - jest dwujezdniowa. Największe korki tworzyły się dotąd - ze względu na znaczny ruch lokalny i aglomeracyjny - w samym Sosnowcu, przy zabezpieczonym sygnalizacją świetlną skrzyżowaniu przelotowej drogi z ul. Długosza.
Prowadzona przez miasto budowa nowego węzła ma to zmienić. Umowę z wykonawcą, firmą Banimex, samorząd Sosnowca podpisał wiosną 2019 r. - z termin wykonania do końca 2020 r. W miejscu jednopoziomowego skrzyżowania powstało dwupoziomowe z rondem w ciągu drogi ul. Długosza - które przebiega nad poprowadzoną w wykopie główną trasą DK94.
W ten sposób dla jadących przelotową arterią pojazdów już kilka miesięcy temu zapewniony bezkolizyjny przejazd - choć na razie ze zwężonymi do jednego pasa ruchu jezdniami. Niemożliwy był na razie przejazd ul. Długosza. Jak przekazał we wtorek rzecznik sosnowieckiego magistratu Rafał Łysy, w środę wprowadzona zostanie organizacja ruchu bliska docelowej.
Oddane bowiem do ruchu zostaną wiadukty nowego ronda, razem z łącznicami. Oznacza to możliwość skomunikowania w ruchu lokalnym ul. Długosza.
- Cały czas prosimy kierowców o ostrożną jazdę, bo prace wokół drogi będą jeszcze trwały. Z tego względu przez najbliższy czas na głównej nitce DK94 kierowcy będą mogli korzystać z jednego pasa ruchu w każdym kierunku - zaznaczył Łysy.
Przebudowa skrzyżowania DK94 jest najdroższą i największą inwestycją drogową w historii sosnowieckiego samorządu. W ramach budowy węzła powstał liczący ok. 1,3 km nowy odcinek DK94, wyremontowano 300-metrowy fragment ul. Długosza razem z chodnikami; zbudowano też drogę rowerową na wiadukcie i wzdłuż samej ul. Długosza.
Na długości kilkuset metrów wzdłuż DK94 powstały ponadto ekrany akustyczne, co ma zmniejszyć hałas wokół drogi. Inwestycja obejmowała również budowę nowego oświetlenia. Na skrzyżowaniu zamontowano sześć kamer monitoringu miejskiego, w tym dwie obrotowe.
Na realizację wartej blisko 100 mln zł przebudowy Sosnowiec pozyskał 74 mln zł dotacji ze środków na "Infrastrukturę drogową dla miast" z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ). Termin realizacji inwestycji został w projekcie określony na 31 grudnia 2020 r.
Sosnowieccy samorządowcy zapowiadali już wcześniej, że po zakończeniu inwestycji najprawdopodobniej zamknięte zostanie zabezpieczone sygnalizacją świetlną oddalone o kilkaset metrów od nowego węzła jednopoziomowe przejście dla pieszych, które przecina ruchliwą drogę. W pobliżu znajduje się rzadko używane, zniszczone przejście podziemne.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.