Listopadowy lockdown przyniósł gospodarce ok. 8 mld zł strat z handlu - podały w środę, 2 grudnia, Polska Rada Centrów Handlowych i Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług. Organizacje poinformowały, że odwiedzalność galerii w sobotę po otwarciu sklepów, była ok. 30 proc. niższa rok temu.
Jak poinformowały organizacje podczas wspólnej konferencji, w ostatnią sobotę listopada, kiedy po trzech tygodniach ponownie uruchomiono sklepy w galeriach handlowych, odwiedzalność obiektów była o prawie 30 proc. niższa w porównaniu do soboty 30 listopada ubiegłego roku i wyniosła 73 proc.
Według wiceprezes PRCH i dyrektor zarządzającej Gemini Holding Anny Malcharek, listopadowe zamknięcie sklepów to 8 mld zł utraconych obrotów w handlu.
Jak wyjaśnił wiceprezes ZPPHiU i Kazar Group Artur Kazienko, to nie są tylko straty obrotów handlowców, to realne straty dla gospodarki z powodu tego, że nie wpłynęły do budżetu inne daniny. Dodał, że w Polsce działa ponad 570 galerii handlowych.
Przedstawiciele obu organizacji, zaapelowali do klientów, aby odpowiedzialnie korzystali z oferty galerii handlowych.
"Kiedy jesteśmy już na terenie centrum handlowego bezwzględnie przestrzegajmy zasad DDM. Pierwszą rzeczą, o jakiej musimy pamiętać po wejściu do obiektu, jest dezynfekcja rąk oraz prawidłowo założona maseczka" - wskazali.
Przypomnieli, że w czasie oczekiwania na wejście do sklepu konieczne jest zachowanie dystansu.
- Dajemy klientom bezpieczną przestrzeń, nasi pracownicy całą dobę dbają o to, by wszystkie miejsca dotykane były dokładnie dezynfekowane. Wszystkim zapominalskim przypominamy o panujących zasadach poprzez liczne oznakowania, naklejki, plakaty, komunikaty głosowe oraz zwracamy uwagę bezpośrednio. Zatroszczmy się o to, aby przygotowania do Świąt przebiegły w dobrej, bezpiecznej atmosferze - wyjaśniła wiceprezes PRCH Justyna Kur.
Według PRGH i ZPPHiU zniesienie częściowego zamknięcia galerii handlowych, które obowiązywało do 28 listopada, wymaga od przedsiębiorców, pracowników i klientów obiektów handlowych ogromnej odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych. By skutecznie promować prawidłowe zachowania podczas zakupów, powstała kampania społeczna "Bezpieczeństwo - kupuję to!" pod patronatem Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Zdrowia oraz we współpracy z organizacjami handlu.
Jak wyjaśniono celem kampanii opatrzonej hasztagiem #KupujęBezpiecznie jest edukowanie klientów i przypominanie im o zachowaniu określonych zasad bezpieczeństwa w centrach handlowych, ale również w innych placówkach i miejscach handlu oraz usług, czy gastronomii.
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 firm działających w branży miejsc handlu i usług.
Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) zrzesza ponad 150 firm, w których zatrudnienie znajduje ponad 205 tys. pracowników.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.