Komora startowa dla dużej maszyny TBM drążącej tunel łączący łódzkie dworce osiągnęła docelową głębokość 30 m. Drążenie dwutorowego tunelu w kierunku dworca Łódź Fabryczna ma się rozpocząć w grudniu br. - poinformowano w poniedziałek, 5 października, na konferencji prasowej.
Tunele połączą dworzec Łódź Fabryczna z dworcami: Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Inwestycja za ponad 1,7 mld zł realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe ma zwiększyć możliwości kolejowych połączeń. Projekt jest współfinansowany ze środków europejskich.
Jak wyjaśnił na poniedziałkowym spotkaniu z mediami w Łodzi prezes firmy PBDiM Mińsk Mazowiecki Mariusz Serżysko, powstała komora startowa ma średnicę 30 m i jest głęboka na 30 m. W to miejsce będzie opuszczana w częściach duża maszyna drążąca TBM (ang. Tunel Boring Machine). Po jej zmontowaniu, w grudniu tego roku nastąpią prace wiertnicze. Rozpocznie się drążenie dwutorowego tunelu w kierunku dworca Łódź Fabryczna.
Zwrócił uwagę, że maszyna ma średnicę 13 m, długość 100 m, a wagę 2 tys. t. Jej pierwsze elementy znajdą się na dole komory już pod koniec października.
Również członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) Arnold Bresch przyznał, iż liczy, że drążenie tuneli rozpocznie się w grudniu tego roku. Zakłada, że inwestycja zakończy się na koniec 2022 roku.
- Zdajemy sobie sprawę, że wchodzimy w okres "czystej realizacji" inwestycji i dopiero teraz mogą się pojawić problemy techniczne, na które jesteśmy przygotowani. Realny harmonogram prac zostanie opracowany razem z rozpoczęciem robót związanych z drążeniem - powiedział.
Bresch już wcześniej podkreślał, że budowa kolejowych tuneli w Łodzi to "kolejny krok do zwiększenia możliwości łódzkiego węzła kolejowego i pełnego wykorzystania potencjału kolei".
Inwestycja prowadzona jest równocześnie w kilku miejscach, w rejonie ul. Stolarskiej i Odolanowskiej. Okrągła konstrukcja szybu wschodniego sięgnęła maksymalnej głębokości 30 m. W szybie zachodnim dla mniejszego TBM betonowane są ściany szczelinowe. Równocześnie maszyny pracują przy budowie łącznika między szybem wschodnim i zachodnim.
Jak informuje biuro prasowe PKP PLK, wykonawca pracuje również przy ul. Długosza. Ekipy wykonują ściany szczelinowe wykopu. To miejsce, z którego mniejsza tarcza ruszy w kierunku ul. Stolarskiej. Kolejny plac budowy jest w okolicy ul. Skarpowej, gdzie będzie się kończył jednotorowych tunel do Łodzi Żabieńca. Rozpoczęto już budowę komory; zaangażowany jest, podobnie jak na innych lokalizacjach, specjalistyczny sprzęt.
Duża maszyna o średnicy ponad 13 m i długości 110 m wykona dwutorowy tunel o długość 3 km i średnicy 12,7 m - odcinek od ul. Odolanowskiej do Łodzi Fabrycznej. Mniejsza tarcza wydrąży cztery jednotorowe tunele o łącznej długości ok. 4,5 km i średnicy 8,5 m. Rozpoczęcie drążenia przewidziano z rejonu ul. Długosza w kierunku ul. Stolarskiej. Następnie maszyna zostanie obrócona i zacznie pracę do stacji Łódź Żabieniec.
Produkcja 30 tys. elementów obudowy tunelu, tzw. tubingów, ruszyła koło Mszczonowa.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.