Od piątku w kolejną fazę wejdą prace na odcinku drogi nr 81 w Katowicach, związane z budową bezkolizyjnego skrzyżowania z ul. Armii Krajowej. Kierowcy po raz pierwszy pojadą powstającym tam tunelem.
Droga nr 81 to tzw. wiślanka, łącząca Katowice m.in. z Mikołowem i Wisłą, a w Skoczowie - z trasą S52 do Cieszyna. Zgodnie z danymi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad średni ruch pojazdów w 2015 r. przekraczał na DK 81 między Katowicami i Mikołowem 32 tys. pojazdów w ciągu doby.
Rozpoczęte wiosną 2018 r. zasadnicze roboty wzdłuż liczącego ok. 3 km odcinka drogi nr 81 (w tej części miasta to ul. Kościuszki) dotąd wiązały się m.in. ze zwężeniami zasadniczej trasy i różną organizacją połączeń z okolicznymi ulicami.
Jak przekazała w czwartek rzeczniczka katowickiego magistratu Ewa Lipka, w ostatnich tygodniach wykonawca zmierzał m.in. do otwarcia tunelu w ciągu ul. Kościuszki. Kierowcy będą mogli z niego skorzystać już w piątek - choć ze względu na deszcze - najprawdopodobniej dopiero po południu.
- Od 2 października ruch w ciągu ul. Kościuszki poprowadzony będzie dodatkowo tunelem, na razie po jednym pasie w każdym kierunku, a więc kierowcy korzystający z tunelu nie będą musieli zatrzymywać się już na sygnalizacji świetlnej - wskazała Lipka.
Zastrzegła, że wokół cały czas są prowadzone prace budowlane, dlatego obowiązywać ma ograniczenie prędkości do 40 km/h. Utrzymany zostanie ruch na łącznicach węzła, co zapewni pełne skomunikowanie ulicy Kościuszki z ulicą Armii Krajowej. Na odcinku ulicy Armii Krajowej od ul. Głogowskiej do ulicy Kościuszki przywrócony zostanie ruch dwukierunkowy.
Otwarcie tunelu będzie następowało etapowo, docelowo ruch w tunelu będzie poprowadzony dwoma pasami w każdym kierunku jazdy. Prace budowlane mają zakończyć się w III kw. br., następnie inwestycja przed całościowym otwarciem będzie musiała przejść procedurę odbiorową i uzyskać pozwolenie na użytkowanie.
W tym miejscu całkowicie przebudowywany jest odcinek DK 81 o długości 1,44 km wraz z budową dwupoziomowego, bezkolizyjnego węzła drogowego na przecięciu z ul. Armii Krajowej. Ruch lokalny zostanie poprowadzony na istniejącym poziomie ulic, a ich skrzyżowanie ma mieć formę dwupasowego ronda turbinowego. Poniżej, w ciągu ul. Kościuszki, odbywać ma się ruch tranzytowy.
To jedna z dwóch najważniejszych drogowych inwestycji w Katowicach ostatnich lat. Druga z nich to budowa bezkolizyjnego węzła dróg krajowych nr 86 i 81 w dzielnicy Giszowiec i rozbudowa prowadzącej do niego drogi nr 86. Wiedzie tamtędy jedna z kluczowych arterii całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, prowadząca z Katowic w kierunku Tychów i Bielska-Białej.
Oba skrzyżowania na wylotowych trasach prowadzących z Katowic na południe należą do najbardziej obciążonych w konurbacji katowickiej oraz w skali całego kraju. Miasto zdobyło na ich modernizację, rozbudowę i przebudowę na bezkolizyjne, największe w Polsce, łączne unijne dofinansowanie w konkursie na inwestycje drogowe miast.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.