PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
28 czerwca 2020 09:00 Trybuna Górnicza : : autor: Kajetan Berezowski 1,807 odsłon

Trzeba w końcu powiedzieć „stop” mowie nienawiści. Mieszkańcy Śląska i pracownicy kopalń nie mogą stać się kozłami ofiarnymi koronawirusa

Na billboardach promujących kampanię „STOP HEJTOWI! Nie oczerniaj górnika!” jest podobizna znanego piłkarza, rodowitego jastrzębianina Kamila Glika, który został ambasadorem akcji
fot: ARC/JSW

 

Piłkarz Kamil Glik, aktorka Sonia Bohosiewicz, lekkoatletka Justyna Święty-Ersetic, członkowie kabaretów Kabaret Młodych Panów i Łowcy.B oraz inne znane osoby ze świata sportu, filmu, telewizji i muzyki, w większości związane z Górnym Śląskiem, przyłączyły się do kampanii „STOP HEJTOWI! Nie oczerniaj górnika!”. Jest ona odpowiedzią na negatywne emocje, które pojawiły się podczas pandemii koronawirusa. 

Akcja ma ambasadora
„Gdyby nie te kopalnie, to mielibyśmy spokój z koronawirusem”, „Niech w końcu zamkną te kopalnie, to będzie czyste powietrze” – to tylko niektóre z oskarżeń, które padają w sieci pod adresem górników. Coraz częściej turystom ze Śląska odmawia się zakwaterowania w hotelach i pensjonatach nad Bałtykiem. Hejt sięga zenitu! To właśnie kampania „STOP HEJTOWI! Nie oczerniaj górnika!”, zorganizowana przez Jastrzębską Spółkę Węglową i Fundację JSW, ma na celu powstrzymanie dyskryminacji osób związanych z górnictwem i mieszkańców Śląska. Jej ambasadorem jest Kamil Glik, rodowity jastrzębianin, występujący obecnie na pozycji obrońcy w klubie AS Monaco. Piłkarz reprezentował Polskę podczas Mistrzostw Europy 2016 i Mistrzostw Świata w 2018 r. Pierwsze piłkarskie kroki stawiał w drużynie Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji Jastrzębie-Zdrój i Wodzisławskiej Szkole Piłkarskiej Wodzisław Śląski.

Do kampanii przyłączyła się także biegaczka Justyna Święty-Ersetic. Na mistrzostwach Europy w lekkoatletyce, które odbyły się w 2018 r. w Berlinie, przeszła do historii polskiego sportu. W ciągu półtorej godziny zdobyła dwa złote medale. Pierwszy w biegu na 400 m, drugi w sztafecie 4×400 m. Stała się najszybszą Polką na tym dystansie od czasów Ireny Szewińskiej. Sportsmenka również jest przeciwna stygmatyzacji górników i Ślązaków w dobie epidemii koronawirusa. Otwarcie przyznaje, że członkowie jej rodziny związani są z górnictwem.

– Praca w kopalni jest bardzo trudna. Poradzić sobie z hejtem jest jeszcze trudniej. Śląsk to nie tylko górnicy. To także ich żony, rodziny, bliscy i znajomi. Wspólnie okażmy im wsparcie. Hejt niestety króluje, ludzie ludziom gotują taki los, ale trzeba uświadamiać innych, że to głupota. Najwięcej wypowiadają się ci, co pracą do stóp im nie dorastają – podkreśla na swym facebookowym koncie.

Twarzami kampanii zostały także osoby ze świata sportu, filmu, telewizji i muzyki, m.in. aktorka Sonia Bohosiewicz, członkowie Kabaretu Młodych Panów i Łowcy.B, oraz trio muzyczne Frele. Żadna z tych osób nie bierze wynagrodzenia za udział w akcji. 

Poszukiwanie kozła ofiarnego
Fundacja JSW przyznaje, że naturalnym mechanizmem obronnym społeczeństwa m.in. w okresie pandemii jest poszukiwanie kozła ofiarnego, którego będzie można obarczyć odpowiedzialnością za zaistniałą sytuację. Pretekstem do wyznaczenia tej roli mieszkańcom województwa śląskiego, a w szczególności ludziom związanym z górnictwem, stała się zwiększona liczba przeprowadzonych testów na koronawirusa na Śląsku i w śląskich kopalniach. Negatywne emocje znalazły ujście głównie w sieci, gdzie użytkownicy, zwabieni swoją anonimowością, szkalują górników, ich bliskich oraz mieszkańców całego regionu. Fala negatywnych emocji i brak zrozumienia skomplikowanej sytuacji towarzyszącej epidemii koronawirusa zamieniły się w masowy hejt. Górnicy są oczerniani w internecie i mediach, a często również we własnym sąsiedztwie. Co gorsza, przypadki dyskryminacji i agresji zagościły na ulicach polskich miast. Mimo apelu wielu instytucji i organizacji, polityków i samorządowców, a także śląskich mediów, hejt nie ustaje. 

W obronie pracowników i ich rodzin
– Stanęliśmy w obronie naszych pracowników i ich rodzin. To oni stanowią o wartości spółki, dlatego naszym zadaniem jest zapewnienie im bezpiecznego i stabilnego miejsca pracy oraz życia. Kampania wynika również z poczucia jedności i bliskości z lokalną społecznością, jest próbą podjęcia walki z pogłębiającymi się antagonizmami i dyskryminacją wobec mieszkańców regionu, w którym pracujemy i żyjemy – podkreśla Artur Dyczko, wiceprezes zarządu JSW i prezes Fundacji JSW. 

Przeciwdziała agresji
Zdaniem socjologów kampania to strzał w dziesiątkę. – Hejt jest zjawiskiem groźnym, stygmatyzującym pewne kategorie ludzi ze względu na płeć, profesję lub pochodzenie regionalne. Najgorsze jest to, że słowa zwykle poprzedzają czyny. Stąd tak istotne są akcje wymierzone przeciwko hejtowi, popierane przez autorytety ze świata sportu, nauki i sztuki. Przeciwdziałają agresji i pozwalają rozwinąć lepszą komunikację pomiędzy ludźmi. To dobrze, że podjęto działania w celu zwalczania tego typu zachowań, wrogich wobec mieszkańców Śląska i górników – podkreśla dr hab. Sławomira Kamińska, socjolog z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • DXSYV
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górniczy związkowcy zwrócili się do minister przemysłu
16 kwietnia 2024
13,460 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]