Od najbliższej soboty, 27 czerwca, wznawia swoje kursy Górnośląska Kolej Wąskotorowa. Będzie można wybrać się w nostalgiczną podróż z Bytomia do Miasteczka Śląskiego. Na tym jednak nie koniec atrakcji. Nadarzy się też okazja, aby odwiedzić wiele ciekawych miejsc, związanych z historią kolei.
- W tym roku wąskotorówka kursować będzie częściej. W trasę wyruszy pojedzie w sumie dziewięć wagonów. Skład wykona po trzy kursy. Planujemy bezpłatne przejazdy dla dzieci do lat 7 oraz uczniów szkół podstawowych, średnich i zawodowych do 16 roku życia. Są możliwe dzięki dofinansowaniu w wysokości 400 tys. zł, jakie przekazała gmina Bytom – wyjaśnia Karol Majcherczyk, członek Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.
Warto przypomnieć, że GPW jest najstarszą na świecie nieprzerwanie czynną koleją wąskotorową. Obsługuje 10 stacji, a jej trasa liczy około 21 km. Pociągi kolei wąskotorowej kursują z Bytomia do Miasteczka Śląskiego, a po drodze zatrzymują się, między innymi, na zabytkowej stacji Bytom Karb Wąskotorowy, w Suchej Górze w pobliżu Rezerwatu Segiet, koło słynnej Zabytkowej Kopalni Srebra, wpisanej niedawno na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO oraz przy Zalewie Nakło - Chechło. Przystanek początkowy kolei znajduje się na peronie wąskotorowym (peron V) dworca głównego w Bytomiu.
- Mamy kilka nowości. Jedną z nich będzie możliwość zwiedzania zabytkowej stacji Bytom Karb Wąskotorowy z przewodnikiem. Prócz tego podróżni zobaczą najstarszą nastawnię mechaniczną, zwiedzą izbę tradycji i rzucą okiem na wyposażenie wagonu salonowego z 1912 r. To jeden z naszych najcenniejszych eksponatów – zwraca uwagę Majcherczyk.
Nie byłoby tych wszystkich atrakcji, gdyby nie działalność społeczna zapaleńców z GPW. To oni starają się o remonty wagonów, przeglądy techniczne i nadzorują całe przedsięwzięcie od początku do końca.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie. Powstała w 1853 r. i przez ponad 140 lat służyła śląskiemu przemysłowi przewożąc węgiel, rudy metali, czy kamień. Gęsta sieć wąskich torów łączyła większość górnośląskich hut i kopalń, rozciągała się od Raciborza na południu po Szopienice na wschodzie oraz Bibielę na północy. W swojej złotej erze sieć wąskich torów liczyła ponad 230 km, obsługując niemal 200 bocznic. Od 2002 r. kolej służy już tylko przewozowi turystów, a utrzymują ją pasjonaci skupieni w Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz wspierają samorządy, w tym również Miasto Bytom.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.