Zatrudniająca ok. 2,2 tys. osób fabryka samochodów Fiat Chrysler Automobiles (FCA) w Tychach - podobnie jak większość europejskich zakładów produkcyjnych tego koncernu - zawiesiła w poniedziałek produkcję z powodu zagrożenia koronawirusem.
Jak wynika z komunikatu koncernu, przekazanego w poniedziałek PAP przez rzeczniczkę FCA w Polsce Beatę Dziekanowską, produkcja będzie zawieszona do 27 marca.
Dziennie fabryka w Tychach wytwarza średnio 1040 samochodów - dwutygodniowy przestój oznacza ubytek w produkcji rządu kilkunastu tysięcy aut.
Początkowo zakład w Tychach - na podstawie zarządzenia dyrekcji - miał wstrzymać pracę jedynie w poniedziałek i wtorek w celu przeprowadzenia w fabryce kompleksowej dezynfekcji; załoga miała pójść głównie na urlop. W poniedziałek zapadła jednak decyzja na szczebli koncernu o wprowadzeniu dłuższego przestoju w większości europejskich zakładów. Firma nie podała jak dotąd, jakie będą zasady wynagradzania pracowników w okresie zawieszenia produkcji.
Oprócz fabryki w Tychach, decyzja o czasowym wstrzymaniu produkcji dotyczy także zakładu Kragujevac w Serbii oraz włoskich fabryk: Melfi, G. Vico (Pomigliano), Cassino, Mirafiori Carrozzerie, Grugliasco i Modena.
Przedstawiciele Grupy FCA liczą wskazują, że zawieszenie produkcji jest częścią działań związanych z epidemią koronawirusa COVID-19, a przy tym reakcją na związane z nią zakłócenia popytu, co - jak wskazano w komunikacie - wymaga także optymalizacji podaży.
Grupa deklaruje współpracę ze swoimi dostawcami i partnerami biznesowymi, aby przygotować się do nadrobienia ubytków w produkcji, gdy sytuacja na rynku ustabilizuje się i popyt powróci do oczekiwanego poziomu.
Wcześniej w fabrykach FCA wprowadzono zasady mające zminimalizować ryzyko związane z koronawirusem. M.in. zwiększono odstęp między pracownikami na stanowiskach pracy, zarządzono dodatkowe czyszczenie i dezynfekcję, wzmożono kontrolę czystości w stołówkach i ograniczono dostęp osób z zewnątrz. Pracowników części biur skierowano do pracy zdalnej.
"Grupa skorzysta z obecnych przestojów, aby wprowadzić zmiany w procesach produkcji i kontroli jakości z korzyścią dla klientów, oraz by zwiększyć ogólną produktywność" - podali przedstawiciele FCA.
Tyska fabryka FCA, w której produkcji dominuje wytwarzany tu od blisko 13 lat Fiat 500, w ubiegłym roku wyprodukowała w sumie 263 tys. 176 samochodów, wobec 259 tys. 448 w roku 2018 (3728 aut więcej niż rok wcześniej).
Koronawirus w Polsce: Wszystko o koronawirusie Covid19
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.