Jak poinformowali przedstawiciele urzędu miejskiego w Rybniku, na ulice miasta wyjechał pierwszy z dziewięciu nowych autobusów zasilanych CNG (sprężonym gazem ziemnym). Zarząd Transportu Zbiorowego planuje uruchomić kolejne tego typu pojazdy w drugiej połowie roku.
- Nowe autobusy zakupione zostały przez firmę Transgór S.A., są to fabrycznie nowe autobusy marki Mercedes - Benz o długości 12 metrów, mogą pomieścić ponad 90 pasażerów. To pierwsze autobusy CNG, które na stałe będą u nas kursowały – mówił Łukasz Kosobucki dyrektor Zarząd Transportu Zbiorowego w Rybniku - To istotny ruch w kierunku poprawy środowiska, gdyż zanieczyszczenia emitowane przez autobusy zasilane CNG są prawie trzykrotnie mniejsze od emisji pochodzących z takich samych autobusów zasilanych olejem napędowym – zaznacza Kosobucki.
Wśród wielu zalet eksploatacji takich autobusów wymienić można m.in. bezdymne spalanie oraz brak cząstek sadzy. Nowe pojazdy wyposażone są we wszystkie systemy informacji i pobierania opłat jakie są standardem w Rybniku. Wygląd zewnętrzny został również dostosowany do wymagań Rybnika (System Identyfikacji Wizualnej Miasta), różnica polega na tym, że na dachu zamontowano butle do przechowywania gazu ziemnego. Ładowanie autobusu zajmuje od 20 minut do 4 godzin w zależności od efektywności sprężarki na stacji doładowującej. Koszt zakupu jednego pojazdu to ponad 1 mln zł.
- Wprowadzenie autobusów gazowych na ulice Rybnika jest kolejnym elementem konsekwentnej ewolucji systemu transportowego. Trzeba pamiętać, że miasto wiąże z Transgórem długoletnia umowa, w ramach której operator zobowiązany jest między innymi wymieniać tabor – wyjaśnia Bartosz Mazur z rybnickiego magistratu – Miasto konsekwentnie egzekwuje zapisy umowy – należy liczyć, że nowe autobusy będą cechować się przede wszystkim większą niezawodnością. Warto przy tej okazji wspomnieć, że miasto jest na etapie przygotowywania strategii rozwoju elektromobilności – zapowiada Mazur.
Zakup nowych autobusów wpisuje się doskonale w politykę czystego powietrza, a w szczególności to początek wypełniania obowiązków wynikających z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
- Kilometry związane z przejazdem takiego typu autobusów są oczywiście droższe, tak to jest, że ekologia kosztuje. Wciąż musimy się do tego przyzwyczaić. W kwestii ekologii nasze myślenie często jest krótkodystansowe, tu i teraz chcemy, żeby było tanio. Nie myślimy o kosztach społecznych związanych ze zdrowiem ludzi czy trwałymi zmianami klimatu, cieszę się, że w Rybniku robimy krok do przodu związany z transportem – mówił podczas prezentacji nowych autobusów prezydent Piotr Kuczera - Niedługo zaprezentujemy samochody jednostek miejskich, które również będą zasilane gazem. To ruch ze strony samorządu w kierunku ekologii i obowiązków wynikających z ustawy o elektomobilności. Chciałbym by również spółki Skarbu Państwa wypełniały swoje obowiązki w tym względzie. Mam tu na myśli obietnicę ze strony PGNiG Obrót Detaliczny dotyczącą budowy stacji na terenie miast powyżej 100 tysięcy mieszkańców - zaznaczył prezydent.
- Rozmowy z PGNiG Obrót Detaliczny trwały bardzo długo, mieliśmy zapewnienie o budowie stacji na terenie Rybnika, niestety póki co stacji nie ma, czekamy i nadal rozmawiamy. Za kilka tygodni wdrażamy rozwiązanie tymczasowe w postaci specjalnych butli, które pozwolą nam ładować autobusy na miejscu bez konieczności dojazdu do stacji w Tychach – komentuje Antoni Mainczyk prezes firmy Transgór.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.