24 miliony dofinansowania więcej otrzyma miasto Tychy na realizację projektu Inteligentnego Systemu Zarządzania Ruchem w mieście. Marszałek Województwa Śląskiego Jakub Chełstowski i prezydent Tychów Andrzej Dziuba podpisali aneks do umowy o dofinansowanie tego wartego 118 milionów projektu.
- To niezwykle ważna inwestycja dla miasta i regionu, która usprawni komunikację w Tychach. Cieszę się, że te pieniądze znalazły się w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego, bo dzięki temu uda się poprawić komunikację i ruch w mieście, a przede wszystkim jakość życia mieszkańców – powiedział marszałek Jakub Chełstowski.
- To bardzo ważny projekt, który znacząco usprawni komunikację w mieście, poprawi bezpieczeństwo, a także stworzy możliwość bezpośredniego sterowania ruchem - mówił podczas podpisania aneksu Andrzej Dziuba – prezydent Tychów.
- To szeroko zakrojony projekt, który obejmuje nie tylko rozmaite rozwiązania z dziedziny ITS, ale także przebudowę blisko 40 skrzyżowań w mieście. Ruch autobusów i trolejbusów będzie na bieżąco śledzony na e-mapach, tak by w razie opóźnienia system mógł zareagować bardzo szybko i wprowadzić priorytet przejazdu dla tych pojazdów na wybranych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną – dodał Wojciech Łyko, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach.
W efekcie komunikacja ma działać lepiej i bardziej punktualnie, a kierowcy mają przemieszczać się po mieście płynniej. Inteligentne sterowanie zapobiega także sytuacjom, kiedy kierowcy denerwują się stojąc na czerwonym świetle przy zerowym ruchu wokoło, tracąc czas i paliwo. System przeanalizuje dane i zapali zielone światło. Prace potrwają ponad dwa lata. Całkowity koszt wraz z przebudową skrzyżowań to około 118 mln zł, z czego blisko 85 procent stanowi dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, z puli na tzw. niskoemisyjny transport miejski. Środki te zostały ujęte w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego.
Sercem całego systemu będzie Centrum Sterowania Ruchem, zlokalizowane w pomieszczeniach tyskiego stadionu. Tam będą gromadzone bieżące informacje o ruchu drogowym, tam też będzie główny ośrodek monitorowania ruchu przez system kamer, gdy np. dojdzie do wypadku, system natychmiast dostarczy taką informację i umożliwi wyświetlenie komunikatu o utrudnieniach na tablicach w wybranych punktach miasta. Ponadto na ulicach pojawią się m.in. stacje monitorujące pogodę, stacje pomiaru zanieczyszczeń i poziomu hałasu, a także tablice informujące o dostępności miejsc parkingowych. Będą też specjalne znaki o zmiennej treści informujące uczestników ruchu o niebezpieczeństwach i utrudnieniach. Kierowcy dowiedzą się z nich między innymi jak omijać powstałe zatory drogowe. Całość uzupełnią tablice informacyjne na przystankach czy urządzenia umożliwiające automatyczne liczenie pasażerów w autobusach. Możliwe będzie również ważenie ciężarówek w ruchu i monitorowanie łamania przepisów drogowych – jazdy na czerwonym świetle czy przekroczenia prędkości. Jednym z rozwiązań uspokojenia ruchu będzie tzw. odcinkowy pomiar prędkości. W projekcie wytypowano już miejsca, gdzie uzasadnione jest wprowadzenie takiego rozwiązania, by zmusić kierowców do jazdy zgodnej z przepisami.
Za realizację projektu odpowiada firma Siemens Mobility.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.