Od wprowadzenia 15 grudnia nowego rozkładu jazdy pociągi będą mogły jeździć jednotorową linią Katowice - Rybnik nieco częściej niż dotąd. Zarządca kolejowej infrastruktury uruchomi wówczas odbudowaną mijankę na przystanku Łaziska Górne Brada.
Jak wynika z czwartkowej informacji PKP Polskich Linii Kolejowych, mijanka w Bradzie, między stacjami Mikołów a Orzesze, od 15 grudnia br. zapewni sprawniejszy ruch pociągów między Katowicami a Rybnikiem. Zakończenie prac oznacza m.in. zwiększenie przepustowości, czyli linią będzie mogło przejechać więcej pociągów pasażerskich i towarowych.
- Efektem zleconych przez PKP PLK prac już jest przebudowany przystanek Łaziska Górne Brada. Pasażerowie od połowy listopada korzystają z nowego dwukrawędziowego peronu. Został on podwyższony, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągów - zaznaczyła Katarzyna Głowacka z biura prasowego PLK.
- Jest nowa wiata, poszerzona o miejsce dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dojście na peron zapewnia pochylnia. Pasażerom służą nowe tablice informacyjne, nagłośnienie i oświetlenie. Dla zwiększenia bezpieczeństwa zamontowano monitoring - dodała Głowacka.
Wymieniła też, że budowa mijanki na jednotorowym odcinku Katowice Piotrowice - Leszczyny wymagała m.in. budowy odcinka nowego toru i przebudowy sieci trakcyjnej. Zamontowano nowe rozjazdy na przystanku Łaziska Górne Brada i na posterunku odgałęźnym Czerwionka Dębieńsko.
Do odbudowy mijanki w Bradzie PLK przymierzały się od pewnego czasu. W przeszłości tory biegły z obu stron tamtejszego peronu, w ostatnich latach tylko z jednej. Odbudowa mijanki oznacza zwiększenie elastyczności prowadzenia ruchu pociągów na tej silnie obciążonej jednotorowej linii.
Wykonawcę przeprowadzonych prac wyłonił drugi przetarg PKP PLK na to zadanie, obejmujący m.in. odbudowę w trybie "projektuj i buduj" nawierzchni kolejowej drugiego toru wraz z siecią trakcyjną wzdłuż przystanku Brada, odbudowę dwóch rozjazdów, nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowę peronu.
Ubiegłorocznym przetargiem objęto też prace w innych miejscach linii 140: jej przebudowę na dwóch odcinkach o długości ok. 1,1 km oraz 0,5 km, wymianę rozjazdu w Czerwionce Dębieńsku oraz przebudowę obiektów inżynieryjnych - wiaduktu, dwóch przepustów oraz mostu. Całość tych prac oszacowano na 24,6 mln zł brutto.
Zgodnie z informacją PLK nt. ofert, które spłynęły w połowie ub. roku, przy budżecie zamówienia na 24,6 mln zł brutto, opiewały one od 29,2 mln zł brutto do 46,9 mln zł brutto. Najtańszą ofertę złożyła tyska firma Siltor; temu wykonawcy udzielono też zamówienia.
PLK wykonały to zadanie jako część projektu inwestycyjnego "Zwiększenie przepustowości wybranych linii kolejowych poprzez optymalizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i układów stacyjnych" - finansowanego według Głowackiej z budżetu PLK i dokapitalizowania.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.