Trwają konsultacje społeczne związane z ustaleniem przebiegu przyszłej ekspresowej trasy S11 w woj. śląskim. Na ich podstawie powstanie wstępna dokumentacja umożliwiająca m.in. przygotowanie koncepcji programowej inwestycji - przekazali PAP przedstawiciele GDDKiA.
Według wcześniejszych informacji realizację trasy - w procedurze "projektuj i buduj" - przewidziano na lata 2023-2026.
Umowę na wykonanie tzw. Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego oraz m.in. materiałów do wydania dla niej tzw. decyzji środowiskowej katowicki oddział GDDKiA podpisał z biurem Complex Projekt w październiku ub.r. Termin przygotowania tej dokumentacji to 14 miesięcy; koszt - 2,79 mln zł.
Jak poinformował PAP w poniedziałek szef katowickiego oddziału Dyrekcji Marek Niełacny, opracowywanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego trwa. - Jesteśmy akurat w trakcie konsultacji społecznych: odbywają się spotkania, ostatnie w Piekarach Śląskich i Tarnowskich Górach - zasygnalizował Niełacny.
- Konsultujemy przebieg S11, aby wybrać optymalny korytarz - wskazał Niełacny, uściślając, że powinien on być możliwie korzystny z punktu widzenia środowiskowego, technicznego, ekonomicznego i społecznego. - Staramy się minimalizować liczbę wykupywanych przez nas budynków, które idą do wyburzenia. Staramy się, aby droga była optymalna tak na etapie budowy, jak i później utrzymania - zadeklarował szef katowickiego oddziału GDDKiA.
W ramach opracowania Studium oraz materiałów do decyzji środowiskowej powstać ma kilka wariantów trasy. Każdy zostanie szczegółowo przeanalizowany pod kątem aspektów technicznych, społecznych, ekonomicznych i środowiskowych. Na tej podstawie we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej zostanie wskazany jeden wariant realizacyjny.
GDDKiA zamówiła dokumenty obejmujące dwa planowane odcinki realizacyjne: określany jako "obwodnica Tarnowskich Gór" oraz od granicy woj. opolskiego do obwodnicy. Oba w całości powinny mieć nowy przebieg, choć określając dla nich parametry, zastrzeżono, że "nie wyklucza się jednak wykorzystania istniejących odcinków dróg w celu przebudowy".
Obwodnica Tarnowskich Gór o szacowanej długości około 25 km powinna zaczynać się między Tworogiem i Lublińcem, wieść w przybliżeniu wzdłuż granicy Tarnowskich Gór i kończyć na węźle Piekary Śląskie istniejącej autostrady A1. Odcinek od granicy woj. opolskiego - szacowany na około 36,1 km - powinien być zbliżony do obecnie eksploatowanej drogi krajowej nr 11.
Dyrekcja zakłada, że S11 w woj. śląskim będzie dwujezdniową drogą ekspresową po dwa pasy ruchu w każdą stronę (choć "nie wyklucza się innych przekrojów oraz rezerwy pod trzeci pas ruchu") i będzie realizowana w systemie "projektuj i buduj" w latach 2023-2026. Szacunkowy koszt realizacji to około 3 mld zł.
Niełacny przypomniał w poniedziałek, że powstająca dokumentacja będzie m.in. bazą dla przygotowania tzw. koncepcji programowej, która określi szczegóły techniczne przyszłej drogi. Według informacji Dyrekcji sprzed ponad roku następnie ogłaszany miałby być przetarg na realizację trasy - w procedurze "projektuj i buduj" w latach 2023-2026.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.