Kierowcy przejadą autostradową obwodnicą Częstochowy w ciągu autostrady A1 jeszcze przed końcem roku - zapowiedziała w czwartek GDDKiA. Tego dnia Dyrekcja poinformowała o wyborze najkorzystniejszej oferty w ostatnim przetargu na niezbędne pod kątem otwarcia trasy prace.
Jeszcze przed kilkoma miesiącami Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad deklarowała, że przejazd zasadniczymi jezdniami budowanej obecnie z opóźnieniami autostradowej obwodnicy Częstochowy będzie możliwy w tym roku. W ostatnich tygodniach jej przedstawiciele zastrzegali, że na przesunięcie zakładanych terminów mogą wpłynąć awaria wodociągu oraz odwołanie od wyboru oferty na wykonanie barier ochronnych.
W czwartek rzecznik Dyrekcji Jan Krynicki przekazał, że roboty zabezpieczające na trasie głównej na A1 pomiędzy węzłami Częstochowa Północ i Częstochowa Blachownia znajdują się w końcowej fazie.
- Pomimo wystąpienia nieprzewidzianych poprawek po poprzednim wykonawcy, skutkujących wydłużeniem czasu ukończenia robót zabezpieczających na kontrakcie o 38 dni, tj. z 15 listopada na 23 grudnia 2019 r., realne jest dotrzymanie wcześniej składanych deklaracji - wskazał Krynicki.
- Mobilizacja wykonawcy robót zabezpieczających oraz deklaracje wykonawców, z którymi ostatnio podpisaliśmy umowy na wykonanie ogrodzenia, oznakowania poziomego i pionowego oraz barier ochronnych, wskazują, że przed końcem roku kierowcy ominą Częstochowę nowym odcinkiem A1 - dodał, zapowiadając kolejne informacje o postępach prac.
W czwartek GDDKiA poinformowała też o wyborze wykonawcy w ostatnim z cząstkowych przetargów na elementy, których nie obejmuje zakres trwających obecnie tzw. robót zabezpieczających, a które są niezbędne dla udostępnienia jezdni autostrady kierowcom.
Postępowania te skonstruowano tak, aby kluczowy zakres zamawianych w nich robót został wykonany w ciągu dwóch miesięcy od daty podpisania umowy - dzięki czemu można by puścić ruch tranzytowy autostradą jeszcze w tym roku. Pod tym kątem jeszcze w październiku zawarto umowy na wykonanie oznakowania oraz ogrodzenia trasy.
W czwartek rzecznik GDDKiA podał, że w ostatnim przetargu poprzedzającym udostępnienie trasy, na montaż ekranów akustycznych na dwunastu obiektach mostowych, wybrano ofertę spółki Flora Bis z Krzepic - za ponad 3 mln zł (budżet wynosił ponad 5,5 mln zł).
Roboty te mają zostać ukończone w terminie pięciu miesięcy od daty podpisania umowy. Jednocześnie Dyrekcja dopuściła możliwość zastosowania wypełnienia tymczasowego w zakresie możliwości uzyskania pozwolenia na użytkowanie, w terminie 45 dni od daty podpisania umowy.
W postępowaniu na bariery z końcem października br. wpłynęło odwołanie od wyboru wykonawcy. Chociaż zostało odrzucone, a o podpisaniu umowy z krakowską spółką Prowerk (za 14,5 mln zł brutto) GDDKiA informowała przed tygodniem, procedura odwoławcza wpłynęła na przesunięcie dwumiesięcznego terminu ukończenia tych prac.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.