Z danych LMC – właściciela aplikacji mobilnej Praca za Rogiem – wynika, że 76 proc. Polaków w wieku produkcyjnym było zainteresowanych nowymi ofertami pracy lub zapoznało się z nimi w ciągu 12 miesięcy. Co było dla nich głównym źródłem wiedzy o wakatach? 40 proc., by pozyskać informacje o nowych ofertach, korzystało z aplikacji mobilnej. Ponad 1/3 badanych czerpała wiedzę z rekomendacji znajomych. Na znaczeniu zyskały także sieci społecznościowe, jak Facebook czy Linkedin (15 proc.). Zmalała natomiast częstotliwość kontaktów bezpośrednich pracodawców z kandydatami.
Badania potwierdzają, że coraz mniej korzystamy z ogłoszeń zamieszczanych w prasie. Coraz rzadziej poszukujemy też nowego miejsca zatrudnienia na portalach pracy czy poprzez wpisywanie haseł kluczowych do wyszukiwarki. Dla 46 proc. badanych podstawowym narzędziem do znalezienia nowych ofert jest telefon komórkowy. Dużą rolę w procesie poszukiwania mają znajomi i ich rekomendacja (41 proc.).
A co jest dziś głównym motywatorem do zmiany? Na pierwszym miejscu nadal wymieniamy wyższe (o minimum 20 proc.) wynagrodzenie (44 proc. respondentów). Na znaczeniu zyskują jednak kwestie miękkie – prawie 30 proc. badanych zmieniło miejsce zatrudnienia w poszukiwaniu lepszego środowiska pracy. Wśród istotnych aspektów znalazły się również: wyższa elastyczność w miejscu pracy, łatwiejsza dostępność oraz zakres obowiązków (po 25 proc. wskazań).
- Żyjemy coraz szybciej i poszukujemy rozwiązań, które zapewnią nam jak najlepsze efekty w możliwie najkrótszym czasie. Stąd poszukiwanie pracy wśród znajomych czy też sięganie po aplikację mobilną, w której aktualne, spersonalizowane oferty pracy można przeglądać w dowolnym miejscu i czasie, a po drugiej stronie urządzenia mamy potencjalnego pracodawcę, który na bieżąco, bezpośrednio odpowiada na nasze ewentualne pytania i udziela informacji zwrotnej. Co więcej – oferty pracy otrzymujemy w oparciu o naszą geolokalizację – tak, by do minimum skrócić czas dojazdów do i z pracy – mówi Bartosz Jakubowski z LMC.
Z badania zrealizowanego na zlecenie LMC wynika, że 22 proc. Polaków aktywnych zawodowo zmieniło pracę w ciągu 12 miesięcy, a 38 proc. planuje szukać nowej w ciągu najbliższego roku. Wyzwaniem dla pracodawców pozostaje dotarcie z ofertami do osób, które nie myślą o zmianie zatrudnienia.
- Nasze doświadczenie na czeskim rynku utwierdza nas w przekonaniu, że podstawą skuteczności narzędzi rekrutacyjnych jest elastyczne dostosowywanie ich do zmieniających się potrzeb społecznych. Przetestowaliśmy to dokładnie w Czechach, gdzie nasza aplikacja mobilna jest już dziś numerem jeden. Stała się też skutecznym kanałem dotarcia do osób deklarujących brak zainteresowania pracą, którzy nie wiedzieli o tym, że zatrudnienie na preferowanych warunkach czeka na nich w najbliższej okolicy – dodaje Bartosz Jakubowski.
Zmieniający się model poszukiwania pracy jest pochodną nie tylko szybkiego trybu życia i postępu technologicznego, ale również stopnia dojrzałości naszego systemu rekrutacji.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.