W ciągu dekady polska branża transportowa istotnie się zmieni. Transformację wymuszą m.in niedobór zawodowych kierowców, zmiany w prawie, nowe technologie - wynika z przedstawionego w środę, 18 września, raportu firmy doradczej PwC. W 2022 r. może brakować nawet 200 tys. kierowców - dodano.
Według autorów raportu o perspektywach rozwoju transportu drogowego w latach 2020-2030 czynniki takie jak: przepisy Pakietu Mobilności, utrzymujący się na rynku pracy niedobór kierowców, wzrost kosztów w związku z regulacjami środowiskowymi i zwiększenie kosztów opłat drogowych, doprowadzą do wzrostu kosztów w branży o 7-15 proc. do końca 2020 r. w porównaniu z 2018 r.
Podczas konferencji prasowej Maciej Starzyk z PwC mówił, że niedobór zawodowych kierowców "będzie się pogłębiał i w 2022 r. może osiągnąć poziom nawet 200 tys. kierowców (20 proc. popytu na pracę)".
Ekspert wskazał, że rewolucją dla branży będzie wdrożenie do użytku pojazdów autonomicznych.
- Szacuje się, że rozwiązania w zakresie pełnej autonomii pojawią się na rynku dopiero po 2025 r. W początkowej fazie wdrożenie rozwiązań z zakresu autonomii będzie wiązało się z nakładami inwestycyjnymi, jednak w długiej perspektywie umożliwi zwiększanie przewagi kosztowej - ocenił.
Np. "pozwoli obniżyć koszty działalności o ok. 15 proc. do 2025 r. dzięki zmniejszeniu kosztów pracy, a potencjalnie nawet do poziomu niższego o ok. 28 proc. w okolicy 2030 r. w porównaniu z 2016 r.".
W raporcie czytamy, że postępująca autonomizacja i cyfryzacja w długim okresie będzie wymagała rozwoju kadr o nowych umiejętnościach, m.in. specjalistów w zakresie IT. Autorzy raportu podkreślili, że przedsiębiorcy powinni przygotować się na rosnącą wielokulturowość kadr.
- W 2018 r. kierowcy z Ukrainy stanowili aż 72 proc. kierowców spoza UE pracujących w Polsce. W przypadku wyczerpania w najbliższym czasie zasobów pracowników z Ukrainy, przewoźnicy mogą rozważyć pozyskiwanie pracowników również z Azji Środkowej czy Południowej i Wschodniej - wskazał obecny na prezentacji raportu Grzegorz Urban z PwC. Dodał, że niezbędne stanie się też wprowadzenie profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi, "aby odpowiadać na rosnące wraz ze zmianą pokoleniową oczekiwania kierowców, zmniejszać ich rotację i zwiększać przywiązanie pracowników do pracodawcy".
Innym czynnikiem, który zdaniem ekspertów zmieni branżę w najbliższej dekadzie, będą przygotowywane w UE zmiany regulacji dotyczące transportu drogowego, w tym przepisy Pakietu Mobilności. Jak mówił podczas konferencji prezes Związku Pracodawców "Transport i Logistyka Polska" Maciej Wroński, ich wdrożenie spowoduje m.in. zwiększenie kosztów sieci transportowych, spadek przychodów związany z ograniczeniem dostępu do rynku oraz "przesunięcie usług polskich przewoźników z rynków UE na rynek polski".
Według ekspertów PwC zmniejszenie pracy przewozowej w usługach transportu międzynarodowego np. o 20 proc. oznaczałoby zmniejszenie całkowitej pracy przewozowej realizowanej przez polskich przewoźników o blisko 13 proc.
- Praca przewozowa realizowana przez polskich przedsiębiorców w przewozach zagranicznych stanowi aż 64 proc. ich całkowitej pracy przewozowej, a więc większa część działalności naszych przewoźników jest zagrożona przez zmiany prawa - zaznaczył Starzyk.
Do transformacji rynku transportowego ma się też przyczynić digitalizacja. Chodzi m.in o informatyzację procesów, automatyzację obsługi administracyjnej czy zaawansowane technologie cyfrowe np. z obszaru telematyki czy sztucznej inteligencji.
- Wdrożenie rozwiązań z zakresu digitalizacji będzie kluczowe dla obniżania kosztów działalności, dostosowania usług do zmieniających się potrzeb klienta oraz wdrażania rozwiązań o wysokiej wartości dodanej. W krótszej perspektywie czasowej będą one dostępne jednak dla dużych przewoźników, którzy będą mieli możliwości ich wdrożenia, co może stworzyć dodatkową barierę dla mniejszych przedsiębiorców i przyczynić się do wzrostu koncentracji rynku - ocenił Wroński.
"Transport przyszłości. Raport o perspektywach rozwoju transportu drogowego w latach 2020-2030" przygotowała firma PwC przy współpracy ze Związkiem Pracodawców Transport i Logistyka Polska. Analiza polskiej branży transportu drogowego przeprowadzona w raporcie dotyczy przewoźników drogowych świadczących usługi przewozów cało- i niepełnopojazdowych, prowadzących działalność w Polsce i poza jej granicami, a operujących z terytorium Polski.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.