Tauron na coraz większą skalę wykorzystuje sztuczną inteligencję w realizacji projektów rozwojowych. Szczególnie jest to widoczne w obszarze dystrybucji, gdzie takie rozwiązania funkcjonują już o sferach obsługi klienta, rozpoznawania usterek linii energetycznych czy też diagnostyki urządzeń - poinformowało w środę, 29 maja, biuro prasowe polskiej spółki energetycznej.
- Jako pierwsza spółka energetyczna w Polsce, wdrożyliśmy w ubiegłym roku system Wirtualnego Agenta, który wspiera proces przyjmowania i rejestracji zgłoszeń awarii sieci energetycznej. Oprócz tradycyjnych konsultantów, zgłoszenia na linii alarmowej 991 przyjmują wirtualni agenci. Pozwala to na jednoczesne przyjmowanie i rejestrowanie kilkuset zgłoszeń telefonicznych. Oprócz wirtualnego agenta, chcemy także wprowadzać inne narzędzia w zakresie obsługi klienta, oparte na sztucznej inteligencji. Przede wszystkim chodzi o system CRM automatyzujący i wspomagający procesy w zakresie sprzedaży, marketingu czy obsługi klienta – mówi Jarosław Broda, wiceprezes Tauron Polska Energia ds. zarządzania majątkiem i rozwoju
Prototyp systemu zarządzania transformatorami
Tauron Dystrybucja pracuje także nad stworzeniem prototypu systemu, którzy pomoże zarządzać transformatorami. W projekcie chodzi przede wszystkim o to, by skutecznie diagnozować urządzenia w okresie ich użytkowania. Dzięki zebranym danym pomiarowym, system będzie w stanie wytypować te transformatory, które kwalifikują się do przeprowadzenia remontów, jeszcze przed fizycznym wystąpieniem usterki. Pozwoli to lepiej planować remonty, obniżyć ilości likwidowanych urządzeń, ograniczyć koszty napraw i usuwania awarii.
Automatyczne wykrywanie usterek
Tauron poszukuje także możliwości wykorzystania elementów sztucznej inteligencji do automatycznego wykrywania usterek występujących w napowietrznych liniach energetycznych, na podstawie informacji i obrazu otrzymanych podczas oblotów linii. Tauron przeprowadził pierwsze testy takiego rozwiązania z jednym ze start-upów. Jest to obiecująca technologia, wymaga jednak dalszych badań i rozwoju.
Lokalizacja odbiorników zakłócających
Ponadto spółka jest w trakcie budowy zaawansowanego systemu, który będzie lokalizował odbiorniki zaburzające parametry energii elektrycznej oraz oceniał ich indywidualną emisję. Celem projektu jest ocena wpływu takich odbiorników na jakość przesyłanej energii elektrycznej. Innym przedsięwzięciem jest przygotowanie platformy zarządzania danymi z zaawansowanej infrastruktury pomiarowej. Celem projektu jest osiągnięcia zwiększonej obserwowalności sieci dystrybucyjnej, podejmowania bardziej efektywnych decyzji w odniesieniu do utrzymania i rozwoju infrastruktury elektroenergetycznej.
Oba projekty, jak również ten dotyczący diagnostyki transformatorów, są realizowane ze wsparciem funduszy z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (Działanie 1.2).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Na rynku istnieje wiele programów do zarządzania firmą. Ja ze swojej strony mogę polecić system (...), który używam w firmie od kilku lat i się sprawdza. Więcej info o nim jest na ich stronie: (...)