Ostatni raz porównywalną wydajność osiągnięto czternaście lat temu. W ub.r. wzrosła ona w stosunku do poprzednich dwóch lat o ponad 40 proc. - stwierdza w rozmowie z Trybuną Górniczą KRZYSZTOF KIEŁBIOWSKI, naczelny inżynier ruchu Halemba kopalni Ruda.
Jak ocenia pan miniony, 2018 roku dla Ruchu Halemba?
Na pewno był to rok przełomowy pod wieloma względami. Przekroczony został założony plan wydobycia wynikiem 1,76 mln t węgla bardzo dobrej jakości, który praktycznie w całości został sprzedany na krajowym rynku po satysfakcjonującej cenie. Osiągnięty został dodatni wynik finansowy na poziomie 47,1 mln zł oraz nienotowany dotąd w ruchu Halemba wynik na sprzedaży węgla (akumulacja) na poziomie 34,4 zł/t. Rozpoczęto również udostępnianie nowych perspektywicznych rejonów, które zapewnią spokojny byt dla zakładu na przyszłość.
Znacznej poprawie uległa wydajność pracy. Jakim działaniom to zawdzięczamy?
Ostatni raz porównywalną wydajność osiągnięto czternaście lat temu. W ub.r. wzrosła ona w stosunku do poprzednich dwóch lat o ponad 40 proc. Przede wszystkim prowadzimy wydobycie w pokładach o mniejszej ilości zaburzeń geologicznych i większej miąższości. Rozcinki ścian projektujemy w sposób pozwalający zminimalizować konieczność prowadzenia dodatkowych robót związanych z wydłużaniem lub skracaniem frontu w trakcie wybiegu. Nie bez znaczenia jest również poprawa efektywności ciągów technologicznych poprzez wyposażenie ścian wydobywczych w większości zmodernizowane lub wyremontowane obudowy oraz przenośniki zgrzebłowe. Przekłada się to na zdecydowanie mniejszą awaryjność i większe wydobycie. Jako priorytet traktujemy zapewnienie odpowiednich warunków pracy w rejonach eksploatacyjnych, zwłaszcza w zakresie warunków klimatycznych. Codziennością jest stosowanie nowoczesnych narzędzi małej mechanizacji wspomagających bardzo pracochłonne czynności. Wszystkie te działania w połączeniu z dużym zaangażowaniem i wysiłkiem załogi przyniosły spodziewane efekty w postaci skokowego wzrostu wydajności.
Jakie plany ma obecnie kierownictwo zakładu odnośnie nowych frontów robót?
Już w 2016 r. dokonaliśmy ponownej analizy złoża i podjęliśmy decyzję o konieczności udostępnienia nowych parceli eksploatacyjnych w pokładach o większej miąższości i lepszych parametrach jakościowych węgla. Docelowy model wydobycia w ruchu Halemba opierał się będzie w najbliższych latach o perspektywiczne rejony w pokładach 405/L i 410/K. Charakteryzują się one dużą miąższością węgla o bardzo dobrych parametrach jakościowych oraz małą ilością zaburzeń geologicznych. W br. rozpoczniemy eksploatację ściany 1c w pokładzie 405/L, który udostępniony jest dzięki likwidacji filara ochronnego po zamkniętej elektrowni Halemba. W rejonie 410/K kończymy obecnie wykonywanie udostępniającego szkieletu kamiennego i rozpoczynamy drążenie wyrobisk już w pokładzie 410. Pierwszy węgiel ze ściany 1 planujemy wydobyć w 2021 r. Po wyeksploatowaniu trzech ścian w pokładzie 410/K, będzie można rozpocząć rozcinkę i eksploatację pokładu 411/K, zalegającego w bezpośrednim sąsiedztwie pokładu 410/K. Do 2030 r. zaplanowaliśmy eksploatację 25 ścian wydobywczych w już udostępnionych oraz perspektywicznych pokładach 405, 410 i 411. Pozwoli to osiągać wydobycie na poziomie powyżej 2 mln ton węgla rocznie.
Niezbędne będą zatem inwestycje. Jakie?
Chodzi o inwestycje związane właśnie z udostępnieniem nowych, perspektywicznych rejonów wydobywczych, a także kompleksowym ich umaszynowieniem. Chcemy zorganizować nowoczesny transport – zarówno ludzi, jak i materiałów. Będą to nowe kolejki podwieszane, manewrowe, spągowe zębate, jak i nowoczesne systemy transportu urobku – służące również do transportu załogi. Nowoczesny transport to nie tylko maszyny, ale również logistyka i komunikacja. W tym celu uruchamiamy już w tym roku łączność bezprzewodową w systemie transportu podwieszanego oraz rozpoczynamy prace nad centralnym sterowaniem odstawą taśmową. Dużą część wydatków inwestycyjnych stanowić będzie zakup dwóch nowoczesnych kompleksów ścianowych dla ścian w pokładzie 405/L i 410/K. Zakupiliśmy już 121 sekcji obudowy zmechanizowanej dla ścian w pokładzie 405/L, a w przyszłym roku planujemy zakupić nowe sekcje wraz z przenośnikiem zgrzebłowym ścianowym i podścianowym dla ścian w pokładzie 410/K. Dla zapewnienia bezpiecznej eksploatacji w tych pokładach, ze względu na głębokość zalegania oraz temperaturę pierwotną skał, planujemy uruchomić również system klimatyzacji grupowej na poziomie 1030 m. Jego budowę rozpoczynamy jeszcze w tym roku. Unowocześniając i modernizując infrastrukturę dołową nie zapominamy też o powierzchni. W przyszłym roku zamierzamy rozpocząć kompleksową modernizację łaźni pracowniczej.
Przed rokiem wystąpił problem kadrowy. Z pomocą musiały przyjść siły z sąsiednich Bielszowic. Czy został już rozwiązany?
W zespolonej, trzyruchowej kopalni to naturalne, że poszczególne ruchy wzajemnie się wspierają. W ub.r. ruch Bielszowice wspomagał swoimi brygadami Halembę, jeszcze wcześniej Halemba wspomagała brygadami wydobywczymi ruch Pokój. Z kolei Pokój wspomagał nas swoimi brygadami zbrojeniowo-likwidacyjnymi. W br. załoga Halemby fedrowała w Bielszowicach. Obecnie nasze zasoby kadrowe są wystarczające do prowadzenia bieżącej eksploatacji, zbrojeń i likwidacji. Borykamy się jednak z brakiem odpowiedniej liczby pracowników do robót drążeniowych. Korzystamy i będziemy korzystać w przyszłości także z firm zewnętrznych, głównie przy wykonywaniu robót drążeniowych. Ich zakres przewidziany na najbliższe lata zdecydowanie przekracza możliwości własnej załogi. Siły firm zewnętrznych posłużą nam również do odtwarzania i rekonstrukcji dróg wentylacyjnych, których zaniedbanie może uniemożliwić realizację ambitnych planów ruchu. Optymistycznie spoglądamy w przyszłość. Nie zapominamy o systematycznym podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa i tworzeniu jak najlepszych warunków pracy załogi.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Powinni awansować ludzi Platformy do ministerstwa :)