Sześć ofert otrzymał zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, w przetargu na modernizację stacji kolejowej Sosnowiec Dańdówka, leżącej na południowo-wschodniej obwodnicy towarowej GOP. Trzy z nich mieszczą się w budżecie PLK.
To kolejna inwestycja na tym ważnym dla transportu towarów połączeniu. Chodzi o finansowane z budżetu państwa prace dotyczące linii kolejowej nr 171 o długości ok. 40 km, która łączy tzw. posterunek odgałęźny Katowice Panewniki (w rejonie katowickiej dzielnicy Brynów) ze stacją kolejową Dąbrowa Górnicza Towarowa. Linia ta wiedzie m.in. przez węzłowe stacje towarowe Katowice Muchowiec, Sosnowiec Dańdówka oraz Dąbrowa Górnicza Wschodnia.
Oszacowany na 61,5 mln zł netto przetarg na przebudowę stacji Sosnowiec Dańdówka PLK ogłosiły na początku lutego tego roku. W systemie "projektuj i buduj" do października 2021 r. mają tam zostać wymienione tory, sieć trakcyjna, 17 rozjazdów i przebudowane urządzenia sterowania. Projekt przewiduje też przebudowę nastawni w Dąbrowie Wschodniej i na posterunku Kozioł.
W czwartek, 7 marca, zarządca kolejowej infrastruktury umieścił na swojej internetowej platformie zamówień informację z otwarcia ofert. Najtańszą, za 69,3 mln zł brutto, złożyło konsorcjum spółek Infrakol, Track Tec Construction i ETA Gliwice. W budżecie zamówienia 75,6 mln zł brutto zmieściły się jeszcze dwie oferty. Zamawiający zastrzegł, że ewentualnego wyboru wykonawcy dokona po przeprowadzeniu aukcji elektronicznej.
Według wcześniejszych informacji PLK w obrębie linii nr 171 wykonano już m.in. warte 32 mln zł prace przy przebudowie urządzeń sterowania ruchem i budowie nowej oraz modernizacji działającej nastawni na terenie stacji Dąbrowa Górnicza Towarowa. W 2017 r. za ponad 21 mln zł zakończono przebudowę torów Dąbrowa Górnicza Towarowa - Dąbrowa Górnicza Wschodnia i Dąbrowa Górnicza Towarowa - Kozioł. W ub. roku za ponad 52 mln zł rewitalizowano odcinek Kozioł - Dąbrowa Górnicza Wschodnia - Dorota - Juliusz.
To nie jedyne prace w południowej i wschodniej części obszaru określanego PLK jako Górnośląski Okręg Przemysłowy. W ramach modernizacji linii kolejowej nr 62 Sosnowiec - Tunel na terenie woj. śląskiego prowadzone są obecnie warte ok. 40 mln zł roboty na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce - Dąbrowa Górnicza Wschodnia; a w latach 2016-2018 wykonano za 49 mln zł prace na odcinku Sosnowiec Główny - Dabrowa Górnicza Strzemieszyce.
Pod koniec lutego tego roku Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na modernizację leżącej na linii nr 62 stacji kolejowej Sławków. Zaplanowane na lata 2019-2020 prace za 42,7 mln zł brutto wykonać ma konsorcjum firm Eco-Baza i STOR.
W ostatnich tygodniach PLK informowały też o postępie wartych ok. 50 mln zł netto i przewidzianych do III kw. br. prac na linii nr 142 Katowice Ligota - Tychy, zapewniającej bezpośrednie połączenia dla ruchu towarowego w kierunku Jaworzna Szczakowej, Mysłowic i Gliwic, bez konieczności przejazdu przez stację Katowice.
W styczniu spółka podpisała wartą ponad 315 mln zł brutto umowę na rewitalizację odcinków Bytom - Zabrze Biskupice - Maciejów oraz Dorota - Mysłowice Brzezinka. Była to część przetargu obejmującego także prace na połączeniu Chorzów Stary - Mysłowice; ta część postępowania jednak ze względu na zbyt drogie oferty została unieważniona. PLK przygotowują ponowny przetarg na te roboty.
Obecnie w województwie śląskim zarządca kolejowej infrastruktury realizuje także inwestycje pod kątem przewozów towarowych m.in na liniach: Toszek Północ - Rudziniec Gliwicki - Stare Koźle, Chybie - Żory - Rybnik - Nędza oraz Wyczerpy (Częstochowa) - Chorzew Siemkowice. Planowane jest ponowne postępowanie na modernizację śląskiego odcinka linii nr 131 Chorzów Batory - Nakło Śląskie (tzw. magistrali węglowej).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.