Sejm uchwalił w piątek, 22 lutego, specustawę o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w sektorze naftowym. Dzięki temu łatwiej będzie budować czy modernizować np. rurociagi naftowe i paliwowe.
Za jej przyjęciem głosowało 418 posłów, 3 było przeciwko, od głosu wstrzymało się 6 posłów.
Uchwalona ustawa, wprowadzając m.in. uproszczenia w uzyskiwaniu niezbędnych zgód administracyjnych, ma ułatwić przygotowanie, a w efekcie także realizację strategicznych dla bezpieczeństwa energetycznego Polski przedsięwzięć, jak budowa oraz modernizacja rurociągów naftowych i paliwowych.
W załączniku do ustawy wśród strategicznych inwestycji w sektorze naftowym zapisano: budowę rurociągu ropy naftowej Gdańsk - Płock, budowę rurociągu produktów naftowych Boronów - Trzebinia oraz budowę rurociągu produktów naftowych Podziemny Magazyn Ropy i Paliw Góra - Wielowieś, a także budowę rurociągów ropy naftowej lub produktów naftowych w celu zmiany przebiegu trasy albo ich odbudowę, rozbudowę, przebudowę, remont, rozbiórkę lub zmianę sposobu użytkowania wraz z infrastrukturą niezbędną do ich obsługi.
Budowę ropociągu Gdańsk - Płock oraz budowę rurociągu paliwowego Boronów - Trzebinia ma realizować PERN, strategiczny podmiot dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, który odpowiada za tłoczenie rurociągami ropy naftowej, w tym do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech oraz za magazynowanie zarówno surowca, jak i paliw płynnych.
Posłowie w trakcie prac wprowadzili do ustawy dwie poprawki regulujące kwestię ochrony zabytków w procesie inwestycyjnym.
"Celem ustawy jest poprawa bezpieczeństwa energetycznego Polski, budowa nowej nitki rurociągu ropy naftowej łączącego Gdańsk z Płockiem, budowa lub modernizacja, przebudowa, szeregu rurociągów na terenie Polski po to, żeby poprawić logistykę produktów naftowych, ropy naftowej w naszym kraju" - mówił w czwartek poseł PiS Maciej Małecki, przedstawiając w Sejmie sprawozdane komisji ds. energii i Skarbu Państwa oraz komisji infrastruktury na temat projektu ustawy.
Jak podkreślał Małecki, najważniejszym celem wprowadzanych regulacji jest uzyskanie większej możliwości dywersyfikacji dostaw ropy naftowej do Polski. Zaznaczył przy tym, że prowadzenie inwestycji wymienionych w specustawie w reżimie obecnych przepisów byłoby bardzo trudne i długie, gdyż przepisy te są często rozporoszone w różnych ustawach.
Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej Piotr Naimski, zwrócił uwagę, że specustawa wpisuje się w realizację przyjętej w listopadzie 2017 r. polityki rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym. Dodał przy tym, że ustawa ta nie jest pierwszym rozwiązaniem tego rodzaju w przypadku inwestycji liniowych. "Inwestycje prowadzone przez PERN na mocy tej ustawy będą w sensie przygotowawczym podobne do tego, co już jest prowadzone od dawna, zarówno w energetyce, jak i w sektorze gazowym" - wyjaśnił.
Naimski przypomniał, w systemie rurociągów naftowych na terenie Polski od granicy wschodniej naszego kraju biegną do Płocka, gdzie znajduje się rafineria PKN Orlen, trzy nitki magistrali, dwie z Płocka na zachód, a tylko jedna na północ - do Gdańska.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.