Powtórny przetarg na dokumentację niewielkiego centrum przesiadkowego pod wiaduktem kolejowym w ścisłym centrum Katowic, przy ul. Św. Jana, prowadzi tamtejszy samorząd. Pierwsze postępowanie zostało ponad rok temu unieważnione; nie zgłosił się wtedy żaden oferent.
Władze Katowic pod koniec ub. roku zdecydował się zamówić projekt dotyczący przestrzeni w rejonie ul. Św. Jana, aby dysponować już nim, gdy prace w Katowicach będzie przygotowywał zarządca kolejowej infrastruktury. Kilka lat temu spółka PKP PLK zapowiadała bowiem duże przedsięwzięcie, które miało objąć m.in. rozbudowę linii kolejowej przecinającej centrum tego miasta.
Katowicki samorząd porozumiał się wówczas z PLK ws. przebudowy wiaduktu nad prowadzącą m.in. do rynku ul. św. Jana - przewidując utworzenie pod nim nowego przystanku autobusowo-tramwajowego. W połowie 2017 r. PLK podały jednak, że w obecnej perspektywie finansowej 2014-2020 zrealizują jedynie prace poza konurbacją katowicką.
Pod koniec 2017 r. katowicki samorząd ogłosił jednak przetarg; unieważniony w styczniu ub. roku, nie wpłynęła bowiem żadna oferta. 31 stycznia miasto ogłosiło kolejny, szacowany na 138,5 tys., zł netto przetarg na prace projektowe, z terminem składania ofert do 12 lutego br. Przewidziany w nim termin wykonania dokumentacji to dziewięć miesięcy od zawarcia umowy.
W połowie 2017 r., podczas obrad komisji transportu katowickiej Rady Miasta naczelnik wydziału inwestycji katowickiego magistratu Adam Kochański informował, że węzeł na ul. Św. Jana ma umożliwiać przesiadkę między autobusami i tramwajami; dodatkowo ma powstać tunel dla pieszych łączący to miejsce z dworcem kolejowym (przedłużający przejście pod peronem czwartym).
Kochański wyjaśniał, że koncepcja tunelu powstała w toku prac PLK dotyczących modernizacji wiaduktu nad ul. Św. Jana, a jego projektowanie i sfinansowanie późniejszej realizacji będą leżały po stronie PLK.
Zgodnie z obecną specyfikacją przetargową projekt, oparty o istniejącą koncepcję nowego układu komunikacyjnego w tym rejonie, ma objąć m.in. korektę układu drogowego z dostosowaniem do nowych funkcji (bez przebudowy torowiska), zintegrowany przystanek autobusowo-tramwajowy pod wiaduktem, drogę rowerową wpisującą się w istniejący ciąg rowerowy między ul. Kochanowskiego i Pocztową, ustalenie usytuowania schodów do kinoteatru Rialto oraz powiązanie z niezależną przebudową sąsiedniej ul. Dworcowej.
Koncepcja układu komunikacyjnego w rejonie ul. Św. Jana zakłada, że perony zintegrowanego przystanku powstaną w miejscu obecnych wewnętrznych pasów jezdni pod wiaduktem (koncepcja uwzględnia przesunięcie przez PLK podpór wiaduktu). Autobusy mają podjeżdżać do peronów po torowisku. Dojście na perony zapewnią przejścia dla pieszych wzdłuż obu krańców wiaduktu. Dla samochodów zostanie po jednym pasie ruchu w każdą stronę.
W obecnej specyfikacji zastrzeżono, że projekt należy opracować we współpracy z projektantem modernizacji linii kolejowych przecinających Katowice (w kontekście m.in. zaplanowanego przez PLK przebicia tunelu spod wiaduktu do dworca) oraz z pracownią odpowiadającą za projekt zagospodarowania ul. Dworcowej (w zakresie z połączenia z ul. św. Jana).
Zgodnie z planami katowickiego urzędu miasta centrum przesiadkowe przy ul. Św. Jana ma być częścią Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych. W jego pierwszym etapie do końca 2019 r. powstać mają m.in. dwa węzły typu park&ride powiązane z komunikacją tramwajową: Zawodzie i Brynów. Węzeł Sądowa ma integrować komunikację autobusową o różnym zasięgu z komunikacją miejską. Działający już węzeł Ligota przy dworcu kolejowym w południowej dzielnicy o tej nazwie ma łączyć komunikację miejską z koleją.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.