Urząd Zamówień Publicznych uważa, że zgodnie z prawem dopuszczalne są zmiany w umowach na zakup energii elektrycznej, zawartych zgodnie z Prawem zamówień publicznych, w wyniku przetargów. Taką kwestię wskazywano jako jedną z niejasności w ustawie ws. cen prądu.
Przyjęta 28 grudnia ustawa nakazuje sprzedawcom modyfikację warunków umów na dostawy energii elektrycznej w taki sposób, aby cena na 2019 r. odpowiadała taryfie lub cennikowi, obowiązującemu 30 czerwca 2018 r. W czasie prac i po przyjęciu ustawy wiele podmiotów, np. jednostek samorządu, wskazywało, że zgodnie z Prawem zamówień publicznych (Pzp) rozpisywały przetargi na dostawy energii i podpisywały umowy z ceną z wybranej oferty, która nie wynikała ani z taryfy ani z cennika. Powstawała więc wątpliwość, czy cena z przetargu również może być zmieniona zgodnie z zapisami ustawy.
Zgodnie z opublikowaną przez Urząd Zamówień Publicznych interpretacją, jest to możliwe. Co prawda Pzp w sposób ogólny zakazuje zmian umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru dostawcy, ale dopuszcza od tej zasady wyjątki. Zmiana jest dopuszczalna jeżeli jej konieczność "spowodowana jest okolicznościami, których zamawiający, działając z należytą starannością, nie mógł przewidzieć", a dodatkowo wartość zmiany nie przekracza 50 proc. wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie. Warunki te muszą być spełnione łącznie, a modyfikacja nie może zmienić charakteru zamówienia. Dodatkowo - jak podkreślił Urząd - są to przepisy, wynikające z regulacji europejskich.
UZP wskazuje, że w kontekście oceny możliwości dokonania zmiany umów w sprawie zamówienia publicznego na zakup energii elektrycznej, zawartych po 30 czerwca 2018 r. na podstawie odpowiedniego artykułu Pzp, kluczowe jest przede wszystkim ustalenie niemożności przewidzenia przez zamawiającego, działającego z należytą starannością na etapie postępowania, okoliczności rodzącej konieczność zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Urząd przypomina, że poselski projekt ustawy ws. cen prądu pojawił się w Sejmie 21 grudnia 2018 r., a ustawa, ustalająca m. in. ceny energii na poziomie taryf i umów obowiązujących 30 czerwca 2018 r., została ogłoszona w Dzienniku Ustaw dnia 31 grudnia 2018 r. Przed tym dniem zamawiający nie posiadali oficjalnej i pewnej informacji co do przepisów mających obowiązywać od początku roku 2019 - podkreślił UZP. Urząd ocenia więc, że zamawiający nie mieli na etapie przetargu możliwości "przewidzenia odgórnej zmiany taryf cen energii związanej z wejściem w życie ustawy".
"W związku z powyższym, wydaje się, iż zmiana przepisów ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych może zostać uznana za okoliczność obiektywnie nieprzewidywalną dla zamawiającego" - podkreślił UZP i ocenił, że wprowadzenie tych przepisów "należy zaliczyć do sytuacji nagłych, nadzwyczajnych i niezależnych od woli zamawiającego". Urząd stwierdził, że ustawowe zobowiązanie do zmiany warunków poprzez zmianę ceny energii elektrycznej spełnia warunki, opisane w Pzp i w związku z tym jest możliwy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.