W 2018 r. opolskim odcinkiem Odry z Gliwic do elektrociepłowni we Wrocławiu przepłynęły 421 transporty węgla o łącznej masie 206,8 tys. t. Z danych przewoźnika węgla, firmy OT Logistics zajmującej się transportem rzecznym, to o około 60 proc. więcej niż w zeszłym roku.
Na początku grudnia ostatnie w tym roku barki z Gliwic dostarczyły węgiel do stolicy Dolnego Śląska. Ze względu na łagodną zimę, nadal jest możliwa żegluga po Odrze. Ostatnie zaplanowane przez armatorów transporty mają dotrzeć do portów docelowych na początku drugiej dekady grudnia. Wszystko zależeć będzie od pogody.
Największą grupę towarów przewiezionych opolskim odcinkiem rzeki stanowi węgiel transportowany z portu w Gliwicach do elektrociepłowni we Wrocławiu. W porównaniu z 2016 r., kiedy Odrą spławiono 125 tys. t tego paliwa, w ciągu tego roku odnotowano wzrost ilości przewozu do 207 tys. ton, czyli o około 60 proc. więcej.
Jednak nadal jest to ok. 20 proc. możliwości przeładunkowych portu w Gliwicach. Problemem w tegorocznym sezonie okazały się zatory płatnicze dla przewoźników - kapitanów barek.
Oficjalne rozpoczęcie sezonu nawigacyjnego na Odrze i Kanale Gliwickim w przyszłym roku planowane jest na 15 marca, jednak rzeczywiste wznowienie ruchu będzie uzależnione od warunków pogodowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.