Do końca roku nowosądecki Newag dostarczy trzy nowoczesne lokomotywy towarowe Dragon 2 dla PKP Cargo. Wartość kontraktu to 45 mln 260 tys. zł netto. W czwartek, 25 października, w obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka podpisano stosowną umowę w siedzibie Newag w Nowym Sączu.
Dragon 2 to pierwsza w Europie 6-cio osiowa lokomotywa elektryczna. Została zaprojektowana do prowadzenia ciężkich składów towarowych. Głównym autem tych lokomotyw jest wysoka siła pociągowa, która w połączeniu z dużą masą umożliwia prowadzenie ciężkich składów.
W lokomotywie zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania techniczne, zapewniające m.in. bezawaryjną pracę w wysokich temperaturach, zmniejszenie poziomu hałasu, ograniczenie strat energii o 50 proc.
- Bardzo się cieszę ze współpracy z Newagiem. Jesteśmy z tej współpracy zadowoleni. To polska myśl techniczna, to polscy inżynierowie realizują projekty na najwyższym światowym poziomie. Newag wpisuje się w produkcję pojazdów kolei przyszłości. Życzę, aby dzisiejsze wydarzenie było częścią procesu rozwojowego polskiego przemysłu transportowego - mówił min. Adamczyk.
Prezes PKP Cargo Czesław Barcewicz zaznaczył, że dzisiejsza umowa na zakup trzech lokomotyw elektrycznych Dragon 2 wpisuje się w strategię rozwoju firmy.
- Jest to kamień milowy w unowocześnieniu naszego taboru, przede wszystkim w odpowiedzi na potrzeby rynku zgłaszane przez naszych klientów. Unowocześniamy się, ponieważ tego potrzebuje rynek, tego potrzebują nasi klienci. Wzmacniamy naszą pozycję jako lidera w przewozach towarowych w Polsce, ale i w Europie, bo jesteśmy drugim przewoźnikiem kolejowym w Europie. Jesteśmy również dużym graczem globalnym umacniając naszą pozycję na rynku lokalnym, europejskim i globalnym. Potrzebujemy do realizacji usług na najwyższym poziomie, nowoczesnego taboru, który jest w stanie efektywnie i bezawaryjnie wozić na miejsce w określonym czasie określoną liczbę towarów - mówił prezes PKP Cargo.
Przypomniał on, że jest to kolejne działanie inwestycyjne PKP Cargo w tym roku po modernizacji 98 lokomotyw spalinowych i tysiąc platform do przewozu kontenerów.
Prezes Newag SA Zbigniew Konieczek powiedział, że po ponad 30. latach jest to pierwsza polska lokomotywa, która zostaje kupiona przez narodowego przewoźnika PKP Cargo.
- Jestem bardzo dumny, że lokomotywa Dragon 2 trafi do PKP Cargo, ale oprócz tych lokomotyw produkujemy również elektryczne zespoły trakcyjne, które jeżdżą praktycznie w całej Polsce. Obecnie produkujemy pociągi metra, które będą jeździły w stolicy Bułgarii Sofii. Robimy też pociągi do Włoch. Cały czas rozwijamy firmę. Myślimy o ekspansji na kolejne rynki - dodał Koniczek.
Prezes Newag SA. dodał także, że firma realizuje kolejny projekt, który chce zaprezentować w 2022 r. Będzie to lokomotywa dwusystemowa, żeby mogła wjechać na tory w Czechach i Słowacji, gdzie jest mniejsze napięcie trakcyjne.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.