Spodziewamy się, że w tym roku wartość polskiego eksportu sięgnie 219,6 mld euro - powiedział w czwartek, 25 października, wiceminister przedsiębiorczości i technologii Tadeusz Kościński. Dodał, że druga połowa br. może być nieco słabsza pod względem wyników eksportu niż początek roku.
Wiceszef ministerstwa przedsiębiorczości i technologii Tadeusz Kościński uczestniczył w czwartek w PAIH Expo - I Forum Wsparcia Polskiego Biznesu za Granicą odbywającym się na Stadionie Narodowym w Warszawie. Bierze w nim udział ponad 6 tys. firm, głównie z sektora MŚP, i ok. 150 wystawców oferujących wsparcie dla biznesu.
- W ostatnim roku nasz eksport był na poziomie, nieoficjalnie 203 mld euro, a oficjalnie 206 mld euro. To rekordowy wynik. Spodziewamy się, że w tym roku wartość eksportu sięgnie 219,6 mld euro - powiedział PAP i IAR wiceminister Kościński.
Jak ocenił Kościński, druga połowa 2018 r. może być "trochę słabsza" niż początek roku. Zaznaczył, że to jest konsekwencją sytuacji w UE. Dodał, że koszty ropy naftowej i takie działania, jak wojny handlowe przyczyniają się do tego, że gospodarka europejska "trochę siada i nasz eksport też siada".
- To tylko pokazuje, że obraliśmy dobry kierunek, że powinniśmy zachęcać naszych przedsiębiorców do eksportu na nowe rynki, żebyśmy nie byli tak uzależnieni od rynku europejskiego - podkreślił.
Kościński przypomniał, że jednym z projektów, który ma zachęcić przedsiębiorców do eksportu jest program Moda na eksport, rozwijany w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii.
- Chcemy dotrzeć bezpośrednio do przedsiębiorców. Bo pomimo, że mamy 2 mln firm w Polsce to tylko ok. 17 tys. przedsiębiorstw eksportuje - powiedział.
Kościński zwrócił uwagę, że Polska jako członek UE podpisuje umowy o wolnym handlu, co oznacza, że "konkurencja będzie przyjeżdżać" do naszego kraju. Dodał, że państwa zachodnie szybko się automatyzują, poprawiają innowacyjność.
- Tracimy naszą dotychczasową przewagę związaną m.in. z niższymi kosztami pracy; przy automatyzacji ceny jednostkowe już zaczynają być mniejsze za granicą - ocenił.
Zaznaczył, że polskich przedsiębiorców "należy obudzić, by zaczęli myśleć o eksporcie" - nie tylko do UE.
- Są bardzo ciekawe rynki w Azji, Afryce i Ameryce - wyliczył.
- Najważniejsze, by pytać przedsiębiorców, co im przeszkadza w eksporcie: czy jest to brak wiedzy czy brak odpowiednich instrumentów finansowych - wyjaśnił.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.