Od piątku, 28 września, kierowcy korzystający z tyskiego odcinka drogi nr 44 w kierunku Oświęcimia powinni spodziewać się poważnych utrudnień związanych z trwającą przebudową trasy. Wprowadzone będzie ręczne kierowanie ruchem, niemożliwa stanie się część skrętów.
Przebudowywany - planowo do końca 2019 r. - odcinek ul. Oświęcimskiej w Tychach (droga nr 44) wraz z budową bezkolizyjnego węzła drogowego w rejonie ul. Turyńskiej (przy której mieści się m.in. zakład FCA Poland), jest kolejną po drodze nr 1 ważną trasą w Tychach, która przy wsparciu unijnym jest modernizowana.
Wartą 90 mln zł umowę na roboty przedstawiciele Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów podpisali ze spółką Eurovia Polska w październiku ub. r. Prace ruszyły z początkiem sezonu budowlanego. Jak przekazała rzeczniczka tyskiego magistratu Ewa Grudniok, w połowie września zakończono układanie dwóch z trzech docelowych warstw nawierzchni na zewnętrznych częściach modernizowanego fragmentu drogi nr 44.
W dwóch etapach podbudowę bitumiczną o grubości 18 cm oraz warstwę wiążącą ułożono na fragmentach od węzła Wartogłowiec do ul. Długiej oraz od ul. Długiej do ul. Kościelnej. Po warstwie wiążącej może odbywać się ruch - kierowcy zostaną wpuszczeni na te części jezdni właśnie w piątek.
Rozpoczynany wówczas etap prac będzie różnił się od poprzednich tym, że na odcinku od węzła Wartogłowiec do ul. Długiej robotami objęta zostanie środkowa część jezdni, a ruch będzie odbywał się po pasach zewnętrznych. Ze względu na specyfikę robót konieczne będzie wprowadzone ręcznego sterowania ruchem, co może powodować znaczne utrudnienia.
Na całym modernizowanym fragmencie niemożliwe będzie też skręcanie w lewo. Wyjeżdżający np. z posesji kierowcy będą mieli nakaz jazdy w prawo, a zawrócenie będzie możliwe na rondzie przy łączniku z ul. Serdeczną albo na węźle Wartogłowiec. Wszystkie relacje zostaną utrzymane na skrzyżowaniu z ul. Długą.
- Przed nami najtrudniejszy etap prac. Kierowców prosimy o cierpliwość i wyrozumiałość oraz o ostrożną jazdę. W miarę możliwości warto też omijać odcinek objęty robotami - powiedział cytowany przez Grudniok dyrektor tamtejszego MZUiM Wojciech Łyko. Jak zaznaczył, wykonawca inwestycji zobowiązał się, że ten etap prac wykona jeszcze przed zimą.
Miasto w tym czasie sugeruje kierowcom trasy alternatywne. Do Oświęcimia można z Tychów dojechać drogą krajową nr 1 i dalej trasą S1 w kierunku Dąbrowy Górniczej, skręcając na pierwszym węźle w prawo do Lędzin i Bierunia, a w kierunku Tychów - przez istniejące rondo w stronę ul. Serdecznej i dalej przez tereny przemysłowe i ul. Towarową do drogi nr 1 lub centrum.
Głównym elementem trwającej modernizacji jest budowa układu bezkolizyjnego węzła z dwujezdniową estakadą po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, którą poprowadzony zostanie główny ruch między ul. Oświęcimską i Turyńską. Poniżej, po obu stronach, mają powstać dwa ronda połączone krótkim odcinkiem pod estakadą. Ronda te utworzą połączenia z okolicznymi ulicami, m.in. odcinkiem ul. Oświęcimskiej - wiodącym do Bierunia Starego.
Modernizacja ul. Oświęcimskiej (DK 44) od węzła Wartogłowiec (z DK1) do ul. Turyńskiej (wzdłuż fabryki Fiata) nie zakłada znaczącej rozbudowy. Droga nadal będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, na wspólnej jezdni. Jej szerokość zostanie jednak ujednolicona do około 7 m, pojawią się też chodniki, drogi rowerowe i dwa przejścia podziemne.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.