W piątek, 21 września, po południu otwarty zostanie III odcinek trasy N-S w Rudzie Śląskiej. Otwarcie drogi, która docelowo połączy w tym mieście autostradę A4 z Drogową Trasą Średnicową, poprzedzą zaplanowane od godz. 16.00 wydarzenia dla mieszkańców.
Budowana przez rudzki samorząd trasa N-S ma stać się komunikacyjnym kręgosłupem Rudy Śląskiej. Oddany do użytku w styczniu 2013 r. pierwszy odcinek N-S liczy ok. kilometra. Wiedzie od istniejącego węzła DTŚ - łączącej centra śląskich miast - do węzła z rudzką ul. 1 Maja.
W II etapie prac w sierpniu 2016 r. otwarto ponadkilometrowy odcinek trasy od ul. 1 Maja do ul. Bukowej wraz z dwupoziomowym węzłem z tą ulicą oraz jej przedłużeniem do ul. ks. Niedzieli w dzielnicy Bielszowice. W III etapie zbudowano liczący 1,4 km fragment arterii od ul. Bukowej do ul. Kokota.
Po przeprowadzeniu odbiorów technicznych w piątek nastąpi jego otwarcie. O godz. 16.00 okazję do sprawdzenia nowej drogi będą mieli rolkarze i rowerzyści; będzie też można zrobić sobie "selfie z trasą" - by zgłosić je do miejskiego konkursu z nagrodami. W przecięciu wstęgi o godz. 17.00 będzie mógł wziąć udział każdy mieszkaniec, który będzie miał ze sobą nożyczki.
Budowa tego odcinka rozpoczęła się w maju ub.r. Roboty - obok samej trasy - obejmowały m.in. budowę dwupoziomowego węzła z ul. Kokota, drogi do ogródków działkowych, chodników, ścieżek rowerowych, oświetlenia, odwodnienia, a także przebudowę ok. 400 m odcinka ul. Kokota oraz wlotu i odcinka ul. Wideckiego. Roboty kosztowały 53,8 mln zł, z czego 44,8 mln zł pokrywa unijne dofinansowanie.
Jak podało miasto, inwestycja zostanie oddana do użytku trzy miesiące przed pierwotnym terminem. Do budowy drogi wykorzystano ok. 1 mln t ziemi oraz kruszywa. Do budowy wiaduktu nad ul. Kokota potrzebnych było 2 tys. m sześc. betonu i ponad 200 t stali. Podczas prac przeniesiono i wyeksponowano 70-tonowy żelbetowy schron sprzed II wojny światowej, który kolidował z drogą.
Ostatni, IV odcinek trasy, od ul. Kokota do rejonu węzła z autostradą A4, został już zaprojektowany. Będzie to najdłuższy z odcinków N-S (1,9 km), powstaną tam m.in. trzy wiadukty: nad ul. Bielszowicką, nad linią kolejową i nad ul. Piaskową, a także rondo w rejonie ul. Bielszowickiej.
Trasa N-S będzie kończyła się w rejonie ul. Mostowej, gdzie zostanie połączona z ul. 1 Maja. Ogłoszenie przetargu na roboty budowlane planowane jest jeszcze w tym roku. Szacunkowa ich wartość to ok. 185 mln zł. Również na ten etap budowy trasy miasto zdobyło europejską dotację - ok. 110 mln zł
Budowa trasy N-S - zaprojektowanej jako droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu o prędkości projektowej 70 km/h - pozwoli na usunięcie ruchu tranzytowego i części lokalnego z dużego odcinka rudzkiej ul. 1 Maja, przebiegającego na prawie całej długości w zwartej zabudowie. Ulicą 1 Maja przez Rudę Śląską przebiega obecnie droga wojewódzka nr 925.
Miasto zamierza kontynuować budowę trasy N-S również w kierunku północnym - od Drogowej Trasy Średnicowej do granicy z Bytomiem. Obecnie trwają prace nad przygotowywaniem dokumentacji projektowej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.