Samorząd Rybnika przebija pieszo-rowerowym tunelem wysoki nasyp kolejowy przy przystanku Paruszowiec Piaski. Tunel, który skomunikuje oddzielone przez linię kolejową dwie dzielnice, ma być gotowy w marcu 2019 r.
To jedno z przedsięwzięć wpisujących się m.in. w rybnickie plany zrównoważenia lokalnego transportu, a pośrednio - poprawy jakości powietrza. Według danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) z 2016 r. Rybnik jest czwartym najbardziej zanieczyszczonym miastem Unii Europejskiej pod względem unoszących się w powietrzu pyłów PM2,5.
Uzgodniony z koleją tunel o długości ok. 13 m powstanie bezpośrednio przy wyremontowanym w 2015 r. przystanku kolejowym Rybnik Paruszowiec na głównej linii Rybnik - Katowice. Dojście do przystanku możliwe jest dziś tylko od strony dzielnicy Paruszowiec. Tunel połączy ul. Mikołowską w dzielnicy Paruszowiec Piaski oraz ul. Żużlową w dzielnicy Północ.
Jak wynika z czwartkowej informacji miasta, ruszyły już warte ponad 5,8 mln zł prace przy budowie tunelu wykonywane przez konsorcjum będzińskich firm Azi-Bud i Banimex. Konsorcjum zostało wybrane w kolejnym przetargu. Do pierwszego, wczesną wiosną br., w którym prace oszacowano na niespełna 2,8 mln zł netto, nie zgłosił się żaden wykonawca.
W czwartek, 6 września, miasto zaznaczyło, że na realizację tego zadania blisko 2,5 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego pozyskanego w ramach realizacji tamtejszego planu zrównoważonej mobilności.
Zgodnie z zapisami umowy z wykonawcą powstać mają m.in. ciąg pieszo-rowerowy w tunelu wraz z okoliczną infrastrukturą, m.in. asfaltowymi dojściami, kilkoma miejscami parkingowymi, wiatą rowerową, zielenią, obiektami małej architektury, oświetleniem i monitoringiem.
Tunel otworzy dojście lub dojazd rowerem do kolei, ale też do nowych przestrzeni rekreacyjno-spacerowych w Paruszowcu. W ramach budżetu obywatelskiego na terenie byłego basenu przy ul. Mikołowskiej powstała tężnia, która będzie atrakcją planowanego wokół niej niewielkiego parku. W pobliżu, przy ul. Groborza, w ubiegłym roku zbudowano tor rolkarski.
140-tysięczny Rybnik stara się realizować obowiązujące w nim plany rozwoju zrównoważonej mobilności. Chce m.in. w różny sposób przekonywać jak najwięcej osób do korzystania z transportu zbiorowego, ale też do chodzenia pieszo czy korzystania z rowerów - zamiast samochodów.
Jesienią ub. roku miasto kosztem niespełna 2,5 mln zł oddało do dyspozycji rowerzystów i spacerowiczów oświetloną 2,5-kilometrową trasę wzdłuż przecinającej miasto rzeki Nacyny - od mostu na ul. Raciborskiej w ścisłym centrum do ulicy Rudzkiej w dzielnicy Orzepowice. Bulwar powstał dzięki zbudowaniu liczącego ok. 1,4 km nowego asfaltowego odcinka między ulicami Wierzbową i Rudzką oraz przejazdu rowerowego pod mostem na ul. Kotucza.
Tunel w Paruszowcu będzie jednym z efektów przeprowadzonych analiz dotyczących dróg dotarcia do przystanków kolejowych czy komunikacji publicznej. Miasto założyło bowiem udrażnianie lub tworzenie nowych połączeń pieszo-rowerowych, aby korzystanie z alternatywnych form transportu było dla mieszkańców możliwie najwygodniejsze.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Ostatnio nastąpił prawdziwy wysyp obietnic ze strony samorządowców?