REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
18 maja 2018 10:27 Portal gospodarka i ludzie : : autor: BL 2.7 tys. odsłon

Famur: pół miliarda złotych przychodów w pierwszym kwartale

- Naszym celem jest osiągnięcie statusu firmy globalnej. W ostatnich latach zbudowaliśmy polskiego czempiona, gotowego do realizacji kompleksowych projektów o charakterze wydobywczo-energetycznym w dowolnym rejonie świata - powiedział Bendzera, prezes Zarządu Famur SA
fot: Maciej Dorosiński/ARC

Grupa Famur, czołowy producent maszyn górniczych w Europie, odnotowała w pierwszym kwartale ponad pół miliarda złotych przychodów ze sprzedaży. To ponad dwukrotnie więcej niż w pierwszym kwartale 2017 r. EBITDA (zysk z działalności operacyjnej powiększony o amortyzację) wzrosła o 45 proc. do poziomu 103,4 mln zł, w porównaniu do pierwszego kwartału rok wcześniej. Wyższy o 6 proc. był też wynik netto. Grupa osiągnęła w pierwszym kwartale tego roku wysoki, ponad 30-proc. udział eksportu w sprzedaży – poinformowało w piątek, 18 maja, biuro prasowe Grupy Famur.

Ciągłość realizacji strategii rozwoju Grupy Famur i aktywność w poszukiwaniu nowych kontraktów przynosi wyraźne efekty. Zakończona formalnie integracja aktywów z Kopexem przełożyła się na rozszerzenie kompleksowości oferty Grupy i tym samym umocnienie jej pozycji rynkowej. Potwierdzeniem aktywnej polityki sprzedażowej na krajowym i zagranicznych rynkach jest rekordowy poziom - ponad pół miliarda złotych osiągniętych przychodów ze sprzedaży. Na wysokie przychody Grupy od stycznia do końca marca br. wpłynęły takie czynniki, jak: produkcja kompleksów ścianowych przeznaczonych na rynek polski oraz sprzedaż na rynki eksportowe, w tym na rynek kazachski, austriacki i turecki. W kraju główne kontrakty dla klientów z branży wydobywczej realizowane były dla PG Silesia, JSW SA i Polskiej Grupy Górniczej SA. Spółka realizowała również przychody z umów dzierżawy kombajnów ścianowych i chodnikowych oraz obsługi posprzedażowej i serwisu dostarczonych wcześniej urządzeń. Dług netto Grupy kształtował się na bardzo niskim poziomie 13 mln zł, co jest wynikiem stosowania konsekwentnej polityki zarządzania finansami. 

- Pierwszy kwartał możemy uznać za udany. Dynamiczny wzrost przychodów pokazuje, że Grupa w satysfakcjonujący sposób korzysta z efektu dobrej koniunktury w swojej branży. Dzięki przygotowanemu z wyprzedzeniem planowi działania i wdrożeniu go we właściwym momencie, dziś jesteśmy uczestnikami strategicznych projektów inwestycyjnych zarówno w polskim górnictwie, jak i na naszych kluczowych rynkach zagranicznych. Przekłada się to na wspomniany już wzrost przychodów oraz poprawę wyników  finansowych Grupy Famur. Nasz znaczący udział w rynku usług dla górnictwa, ale i w obszarze nowoczesnych rozwiązań dla energetyki oraz logistyki przeładunkowej wynika także z odpowiedniej, efektywnej polityki inwestycyjnej i umiejętności elastycznego reagowania na potrzeby dynamicznie zmieniającego się rynku. Dodatkowo wartość dodaną Grupy systematycznie buduje realizowana od ubiegłego roku integracja potencjałów Famuru i Kopexu, pokazująca głęboką zasadność ekonomiczną realizacji tego połączenia – podkreśla Mirosław Bendzera, prezes Zarządu Famur SA.

- Oceniając wyniki w segmentach, należy zwrócić uwagę na to, że zostały wypracowane pod presją dynamicznego wzrostu kosztów wytworzenia. Częściowo nadal odczuwamy w efektach finansowych wpływ kontraktów, pozyskiwanych w 2016 r. i z początkiem 2017 r., a w przypadku segmentu Surface nawet w 2014 r., których ceny bazowały na ówczesnych wycenach kosztów. Ich wpływ jednakże będzie stopniowo zanikał, ponieważ wyceny kontraktów negocjowanych od trzeciego kwartału 2017 roku uwzględniały już urealnioną bazę kosztową, więc w najbliższym czasie wyniki uzyskiwane przez Grupę powinny powrócić do optymalnych poziomów – dodaje Bendzera. 

Sprzedaż eksportowa Grupy Famur w pierwszym kwartale 2018 roku stanowiła ok. 31 proc. przychodów ze sprzedaży ogółem, a w wartościach nominalnych osiągnęła poziom 156 mln zł, wykazując wzrost w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego o 198 proc. W pierwszym kwartale 2017 r. sprzedaż eksportowa wynosiła 23 proc. całości przychodów Grupy. Istotny udział przychodów eksportowych jest wynikiem wzmocnienia potencjału Grupy Famur, na które złożyła się integracja z Grupą Kopex oraz poprawa koniunktury na światowych rynkach surowców. Famur poprzez skuteczną realizację strategii ekspansji zagranicznej systematycznie buduje coraz lepszą rozpoznawalność swojej marki na świecie. Za perspektywiczne rynki eksportowe uznawane są Rosja, Kazachstan, Turcja, Indonezja, Argentyna i Meksyk. Grupę Famur interesują także nowe kierunki rozwoju, jak: Chiny, USA, Kanada, Australia i Indie. Obecność spółki w Indiach będzie się aktywizować m.in. dzięki podpisanemu 15 maja br. porozumieniu spółki z PFR, Jastrzębską Spółką Węglową, Przedsiębiorstwem Budowy Kopalń PeBeKa oraz Indyjsko-Polską Izbą Handlowo- Przemysłową. Uczestnicy inicjatywy mają współpracować przy zdobywaniu zamówień na rynku indyjskim w sektorze górniczym i energetycznym, tworząc kompleksową ofertę dostosowaną do specyfiki i potrzeb tamtejszych klientów. 

- Naszym celem jest osiągnięcie statusu firmy globalnej. W ostatnich latach zbudowaliśmy polskiego czempiona, gotowego do realizacji kompleksowych projektów o charakterze wydobywczo-energetycznym w dowolnym rejonie świata. Bazując na silnej pozycji w Polsce, kontynuujemy działania na rynkach międzynarodowych. W 2018 roku intensyfikować będziemy naszą ekspansję zagraniczną, budując bazę rozwoju Grupy w długiej perspektywie, jednocześnie dążąc do realizacji zamierzeń osiągnięcia progu 50 proc. przychodów z eksportu do 2022 r. Pod koniec trzeciego kwartału 2018 r. przedstawimy akcjonariuszom i inwestorom nową strategię rozwoju, nad którą obecnie pracujemy - mówi Mirosław Bendzera SA.

Grupa Famur stara się aktywnie uczestniczyć w realizowanej przez polski rząd strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju oraz w programie dla polskiego sektora górnictwa węgla kamiennego. Spółka realizuje szereg projektów prowadzonych dla Polskiej Grupy Górniczej, Jastrzębskiej Spółki Węglowej, Tauronu Wydobycie i Bogdanki. W efekcie poprawy sytuacji finansowej spółek górniczych, ich zapowiedzi o zwiększeniu nakładów inwestycyjnych i dobrej koniunktury w branży wydobywczej, FAMUR spodziewa się dalszego wzrostu zamówień z tego sektora. Jednym z celów Grupy jest dostawa kompleksowych i nowoczesnych rozwiązań oraz skuteczna dywersyfikacja przychodów ze sprzedaży, między innymi dzięki znaczącemu udziałowi w przychodach kontraktów realizowanych w ramach segmentu Surface.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • OGWYL
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]