O szansach na podbój zagranicznych rynków przez polskie firmy dyskutowali uczestnicy panelu "Innowacje w górnictwie a polska oferta eksportowa". Uczestnicy zgodzili się, że perspektywy są bardzo obiecujące, ale oferta musi być kompleksowa, a marketing bardziej agresywny.
W panelu, który odbył się w ostatnim dniu Europejskiego Kongresu Gospodarczego, wzięli udział: prezes Famuru Mirosław Bendzera, dyrektor generalny Głównego Instytutu Górnictwa prof. Stanisław Prusek, dyrektor HMS Bergbau AG Heinz Schernikau, wiceprezes zarządu JSW Innowacje Jacek Srokowski oraz prezes zarządu Carboautomatyki Henryk Stabla. Moderatorem dyskusji był Jerzy Dudała z magazynu Nowy Przemysł.
- Możliwośc zawojowania rynków zagranicznych przez nasze firmy związane z przemysłem górniczym przedstawia się bardzo obiecująco. Jest to na pewno bardzo dobra perspektywa dla wszystkich firm, instytucji i instytutów naukowych. W mojej opini w wieli przypadkach polskie firmy już wyrobiły sobie pozycję solidnego i wiarygodnego partnera biznesowego – ocenił prof. Prusek.
- Polskie firmy nie wchodzą na te rynki w sposób nowatorski. To jest pewna kontynuuacja działalności, która była porwadzona przez dziesięciolecia. Zarówno Famur, Kopex i wiele mniejszych firm na tych rynkach zagranicznych było obecnych od wielu lat. Wprowadziliśmy do wielu krajów mnóstwo rozwiązań, niejdnokrotnie innowacyjnych. W wielu miejscach polskie firmy budowały koncepcje funkcjonowania całej branży górniczej. Takim przykładem jest rynek indyjski. Ta współpraca trwała przez dziesięciolecia i urwała się po 1989 r., kiedy następowały zmiany geopolityczne w naszym rejonie Europy. To był z dziesiejszej perspektywy duży błąd, bo stracilismy mnóstwo czasu, który dzisiaj musimy nadrabiać – powiedział prezes Bendzera.
- To co dzisiaj robimy, to budowa nowej koncepcji efektywnego wychodzenia na rynki zagraniczne, która jest dopasowana do tego, jak dzisiaj te rynki wyglądają. Wychodzenie z ofertrami jednostkowymi poszczególnych spółek nie jest efektywne. To jest rynek, który ma duże potrzeby, ale ma też ograniczenia, np. w zakresie know-how, technoligii. Żeby zaistnieć w odpowiedni sposób na takim rynku jak np. indyjski trzeba zaproponować produkt kompleksowy – dodał.
W galerii: Panel "Innowacje w górnictwie a polska oferta eksportowa". Katowice, 16 maja 2018 r. (zdjęcia: Maciej Dorosiński - portal nettg.pl).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Jedno z kolejnych spotkań towarzystwa wzajemnej adoracji