Na marzec 2019 r. planowane jest uruchomienie Roweru Metropolitalnego - w obejmującej 41 miast i gmin Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Natomiast w sierpniu lub wrześniu tego roku ruszyć mają trzy koordynowane przez GZM linie autobusowe do lotniska Katowice w Pyrzowicach.
Z okazji stu dni działania Metropolii, w czwartek, 12 kwietnia, członek zarządu GZM Karolina Wadowska przypomniała, że z początkiem kwietnia rozpoczął pracę metropolitalny oficer rowerowy, a jeszcze w kwietniu lub maju rozpocznie się procedura tzw. dialogu technicznego dotycząca planowanego Roweru Metropolitalnego.
Przyszły sezon z rowerami w 41 gminach?F
- Chcemy wsłuchiwać się w głos i opinie cyklistów oraz pokazywać mieszkańcom, że rower jest dobrym środkiem transportu nie tylko podczas weekendowych wycieczek, ale również do przemieszczania się po mieście na co dzień. Wszystko wskazuje na to, że przyszły sezon otworzymy już z Rowerem Metropolitalnym - pod koniec czerwca chcemy ogłosić przetarg w tej sprawie - zasygnalizowała Wadowska.
Już wcześniej władze GZM sygnalizowały pomysł, aby jednym rowerem można było jechać na terenie całej Metropolii, także wypożyczając go w jednym mieście i zostawiając w innym. Choć bowiem kilka istniejących w nich systemów rowerów miejskich obsługuje jeden operator, obecnie jest to niemożliwe.
Celem planowanego na maj i kwiecień dialogu technicznego ma być znalezienie najlepszego modelu funkcjonowania systemu roweru miejskiego w Metropolii. W trakcie tych prac określone zostaną m.in. postulowana liczba rowerów oraz typ systemu.
Najlepszy system IV generacji, z geolokalizacją, bez stacji
Popularne obecnie systemy tzw. III generacji oparte są o wypożyczanie i zwracanie rowerów w tzw. stacjach bazowych. Tzw. IV generacja umożliwia, dzięki rozwiązaniom opartym o geolokalizację, wypożyczanie i pozostawianie rowerów poza stacjami dokującymi. Przedstawiciele GZM sygnalizowali też, że wdrożenie systemu IV generacji otworzyłoby go m.in. na małe miejscowości, w których można by początkowo umieścić np. po kilka rowerów.
Zgodnie z obecnym harmonogramem prac, zakończenie dialogu technicznego oraz wskazanie najbardziej optymalnego rozwiązania planowane są na koniec maja; w czerwcu przygotowywana miałaby być dokumentacja przetargowa. Termin składania ofert w połowie sierpnia powinien umożliwić podpisanie umowy pod koniec września; wówczas otwarcie sezonu z metropolitalnymi rowerami miejskimi mogłoby się odbyć w marcu 2019 r.
Do jesieni ustalone standardy i rowerowa autostrada w GZM
Ponadto polityka rowerowa Metropolii przewiduje do jesieni br. zaktualizowanie standardów i wytycznych dot. infrastruktury rowerowej, które zostały wyszczególnione w dokumencie opracowanym kilka lat temu przez Górnośląski Związek Metropolitalny (protoplastę obecnej GZM). W podobnym terminie powstać ma studium tras rowerowych w Metropolii, wyznaczające najważniejsze ciągi komunikacji rowerowej, w tym przebiegu autostrady rowerowej.
W czwartek przedstawiciele GZM poinformowali też o aktualnym stanie prac nad uruchomieniem linii autobusowych na regionalne lotnisko Katowice, co ma poprzedzić docelowe przejęcie organizacji komunikacji miejskiej w Metropolii od dotychczasowych organizatorów przez utworzony już Zarząd Transportu Metropolitalnego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.