Ponad 9,4 km nowych dróg rowerowych zbuduje w 2018 r. katowicki samorząd - wynika z zestawienia przedstawionego w piątek, 16 marca, przez miasto. Ogółem na rozbudowę infrastruktury rowerowej Katowice przeznaczą w tym roku blisko 8 mln zł.
W ostatni weekend przedstawiciele katowickiej Platformy Obywatelskiej i rowerowi aktywiści przekonywali na briefingu, że miasto zbyt słabo rozwija system roweru miejskiego, a działania dot. infrastruktury rowerowej są nieskoordynowane. Społecznicy oszacowali przy tym długość wydzielonych dróg rowerowych w mieście, spełniających dobre standardy, na ok. 40 km.
W piątek biuro prasowe katowickiego magistratu rozesłało informację z rowerowymi planami inwestycyjnymi na ten rok, a także podsumowaniem działań w 2017 r. Z zestawienia tegorocznych planów budowy nowych dróg rowerowych wynika, że Katowice w tym roku zbudują ich łącznie ponad 9,4 km.
Jedną z najważniejszych będzie nowe połączenie o długości 1,2 km wzdłuż ul. Jankego w dzielnicy Piotrowice, gdzie dotychczasowa droga dla rowerów jest dwukierunkowa. Ze względu na bezpieczeństwo rowerzystów przy przejeździe przez skrzyżowania zaplanowano tam inwestycję na odcinku od ul. Policyjnej do ul. Bolesława Prusa - za prawie 1,4 mln zł
W dzielnicy Kostuchna powstanie nowe połączenie wzdłuż ul. Żeleńskiego na odcinku 0,6 km od ul. Migdałowców do połączenia z trasą nr 1 przy skrzyżowaniu z ul. Jaronia (za ok. 700 tys. zł) Do powstającego centrum przesiadkowego Ligota doprowadzi łącznik z ul. Medyków (1,2 km za 0,5 mln zł). W rejonie budowanego basenu z halą sportową powstanie przejazd rowerowy na ul. Kościuszki.
Miejski Zarząd Ulic i Mostów ma też rozpocząć inwentaryzację tras rowerowych nr 2, 5, 103, 110, 121, 122 o łącznej długości ponad 43 km. Na tej podstawie prowadzić ma ewentualne niezbędne prace modernizacyjne.
Ogółem miasto w tym roku na inwestycje rowerowe przeznaczyło blisko 8 mln zł, a także 1,2 mln zł na funkcjonowanie sieci wypożyczalni rowerów miejskich. Według piątkowej informacji władz Katowic w tym roku mieszkańcy będą mogli korzystać z blisko 400 rowerów w blisko 50 stacjach (25 stacji miejskich, 12 stacji z tegorocznego budżetu obywatelskiego i z wniosków budżetowych, a także "kilkunastu" stacji sponsorskich).
Według deklaracji katowickiego samorządu w ub. roku zrealizowano tam kilkanaście zadań budowlanych, które pozwoliły poszerzyć infrastrukturę rowerową o ponad 7 km ścieżek rowerowych. Opracowano też 20 projektów i koncepcji na ponad 33 km nowych połączeń, które "będą realizowane w najbliższych latach". Odnowiono trzy trasy - nr 3, 101 i 153.
W ub. roku Katowice ukończyły m.in. rowerowe połączenie Osiedla Witosa z centrum (1,4 km do ul. Chorzowskiej, wzdłuż ul: Bocheńskiego, Pukowca, Kolońskiej i Rataja - za 1,1 mln zł). Powstała ścieżka wzdłuż ul. Stęślickiego (blisko 1 km, od ul. Chorzowskiej do ul. Misjonarzy Oblatów). W dzielnicy Zawodzie oddano łącznik istniejących dróg w rejonie ul. Bohaterów Monte Casino. W śródmieściu powstały łączniki w rejonie ul. Kościuszki, Poniatowskiego i Curie-Skłodowskiej.
"W 2017 roku prowadziliśmy wielotorowe działania, takie jak testy nowych urządzeń, poszerzenie strefy +Tempo 30+, inwestycje oraz konsultacje proponowanych rozwiązań" - zaznaczył cytowany naczelnik wydziału transportu magistratu Bogusław Lowak.
"Podczas ośmiu spotkań zespołu konsultacyjnego ds. polityki rowerowej, przedstawiciele środowisk rowerowych (...) opiniowali m.in.: koncepcje, projekty budowy i oznakowania infrastruktury rowerowej, a także rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo i płynność ruchu rowerowego" - wskazał Lowak.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.