Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła złożone przez Pesę odwołanie w przetargu na dostawę 20 lokomotyw elektrycznych dla PKP IC. Oznacza to, że nowe lokomotywy dla PKP IC wyprodukuje nowosądecki Newag.
29 grudnia PKP Intercity rozstrzygnęła przetarg na zakup 20 elektrycznych lokomotyw oraz ich utrzymanie. Oferta Newagu była najkorzystaniejsza. Jak podkreśla producent wśród najważniejszych czynników udzielenia zamówienia znajdowały się termin dostawy pojazdów (maksymalnie 30 miesięcy od złożenia zamówienia), osiągana prędkość (160 km/h), cena oraz stawka za świadczenie usług utrzymania. Istotnym kryterium wyboru była również niezawodność taboru utrzymująca się na kwartalnym poziomie minimum 95%. PKP IC zaznaczyło także, że dostawca będzie zobowiązany do utrzymania technicznego na poziomach 2, 3 oraz 4 oraz zapewnienia niezbędnego zaplecza technologicznego. Zamówienie zawierało prawo opcji na dostawę kolejnych dziesięciu pojazdów.
Od rozstrzygnięcia przetargu odwołała się Pesa, ale we wtorek, 6 lutego, Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła złożone przez bydgoską spółkę odwołanie. Oznacza to, że kontrakt zrealizuje Newag. Zamówienie jest częścią planu modernizacji taborów rozpisaną na lata 2016–2020. Realizacja całego planu inwestycyjnego wiążę się z kosztem ok. 2,5 mld zł. Dwadzieścia nowych lokomotyw elektrycznych ma pozwolić na efektywne wykorzystanie modernizowanych linii kolejowych, które umożliwiają rozwinięcie prędkości 160 km/h. Dotychczas bowiem na trakcje te wyjeżdżały wolniejsze składy, które uzupełniały braki w elektrowozach, ale jednocześnie negatywnie odbijały się na czasach przejazdu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.