Główny Inspektorat Nadzoru Budowlanego (GINB) wstrzymał natychmiastowe wykonanie decyzji nakazującej tymczasowe podparcie estakady w centrum Chorzowa. Wskazał, że zaproponowane rozwiązanie nie zostało poparte wystarczającymi analizami i obliczeniami.
Decyzję nakazującą tymczasowe podparcie estakady wydał wcześniej Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego (WINB) w Katowicach. Orzekł w niej, że powinno zostać to wykonane zgodnie z propozycją zawartą w ekspertyzie na temat stanu technicznego obiektu, którą przygotowano na zlecenie Urzędu Miejskiego w Chorzowie - za pomocą stalowych konstrukcji.
“Nie zostało jednoznacznie wykazane, że rozwiązanie zaproponowane w ekspertyzie i przyjęte przez organ wojewódzki doprowadzi do odpowiedniego zabezpieczenia obiektu. Pomimo jednak, iż w ekspertyzie zaproponowano rozwiązanie w postaci tymczasowych podpór, to nie zostało ono poparte wystarczającymi analizami i obliczeniami“ - napisał GINP w postanowieniu.
Dodał, że autorzy ekspertyzy sami wskazali na konieczność przygotowania odpowiedniego projektu.
“W przypadku budowli o tych rozmiarach, znaczeniu i skomplikowaniu technicznym, nie powinno budzić żadnych wątpliwości, że rozwiązania w zakresie poprawy jej stanu technicznego muszą być sprawdzone i przemyślane. Muszą one być wynikiem uwzględnienia ocen ekspertów, w tym popartych analizami i obliczeniami“ - podkreślił GINB.
W odrębnym postanowieniu GINB zlecił WINB w Katowicach uzupełnienie materiału dowodowego dot. skuteczności zaproponowanego tymczasowego podparcia estakady.
Estakada została wyłączona z użytkowania na początku czerwca ze względu na wyniki ekspertyzy, która wykazała, że obiekt w każdej chwili może ulec awarii lub katastrofie. Autorzy ekspertyzy ocenili, że największym problemem obiektu jest wykorzystana podczas jego budowy stal wysokowęglowa, bardzo podatna na korozję naprężeniową. Poinformowali, że w kanałach, w których powinny znajdować się stalowe cięgna sprężające, występują pustki oraz zaawansowana korozja.
Według danych magistratu estakadą codziennie przejeżdżało ok. 45 tys. pojazdów. Biegnąca nią ul. Katowicka (DK79) to połączenie pomiędzy Bytomiem a Katowicami.
Lokalny samorząd zmierza w kierunku rozbiórki estakady. Planowana jest odbudowa rampy tramwajowej, aby przywrócić ruch tramwajów na głównej trasie pomiędzy Bytomiem a Katowicami.
Chorzowska estakada powstała w latach 70. XX w., aby rozwiązać problemy komunikacyjne w tej części miasta. Nad miejskim rynkiem zbudowano dwa dwupasmowe, kilkusetmetrowe wiadukty, które oddano do użytku w 1979 r. Znacząco poprawiło to poruszanie się na trasie Bytom - Katowice, ale całkowicie zmieniło oblicze centrum Chorzowa. Pomysły dotyczące wyburzenia estakady pojawiały się wielokrotnie, ale nigdy nie wprowadzono ich w życie.(PAP)
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.