Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec zapowiedział, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przyspieszy przygotowania do rozbudowy autostrady A4, na odcinku między węzłami Brzęczkowice (Katowice) i Balice (Kraków).
Odcinek A4 pomiędzy węzłem Brzęczkowice w Katowicach a węzłem Balice pod Krakowem obsługuje codziennie blisko 50 tys. pojazdów. W dniach szczytowych ruch potrafi przekroczyć nawet 60 tys. aut na dobę. Dwa pasy, na dodatek nieustannie remontowane przez zarządcę drogi blokują ruch na tej trasie.
- Ten jeden z najważniejszych odcinków dróg autostradowych w Polsce wymaga pilnych inwestycji w postaci rozbudowy jego przekroju do co najmniej trzech pasów ruchu w każdym z kierunków. Takie działanie będzie wiązać z bardzo szerokim zakresem prac, konieczne jest m.in. wyburzenie lub modernizacja wiaduktów autostradowych, budowa przejść dla zwierząt czy też wykonanie dodatkowych węzłów drogowych - napisali posłowie w interpelacji do ministerstwa.
Techniczna możliwość dobudowy trzeciego pasa istnieje dzięki rezerwie terenu pomiędzy jezdniami - bez konieczności wykupu nowych gruntów.
- W związku z tym planowane jest… skrócenie dotychczas zakładanego czasu na przeprowadzenie prac przygotowawczych poprzez przystąpienie od razu do opracowania projektu budowlanego wraz z materiałami do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - pisze wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec w odpowiedzi na interpelację.
Zamiast tradycyjnego, wieloetapowego procesu, planowane jest od razu opracowanie projektu budowlanego oraz dokumentacji do wniosku o decyzję środowiskową (DŚU). Co więcej, GDDKiA zamierza ogłosić wspólny przetarg dla odcinków w województwach śląskim i małopolskim (Byczyna–Balice), co ma skrócić czas realizacji.
Już w ubiegłym roku przygotowano kompleksowe studium przebiegu A4 (Wrocław–Tarnów), obejmujące ocenę stanu technicznego, możliwości rozbudowy, prognozy natężenia ruchu i ograniczenia terenowe. To właśnie na podstawie tego studium będą realizowane kolejne prace projektowe.
Umowa koncesyjna z firmą Stalexport Autostrada Małopolska SA kończy się 15 marca 2027 roku. Rząd zapowiedział, że przejmuje zarządzanie autostradą. Od dnia następnego odcinek autostrady stanie się częścią państwowej sieci i będzie bezpłatny dla pojazdów osobowych. Rząd nie przewiduje przedłużenia umowy koncesyjnej ani wyboru kolejnego operatora. Kierowcy muszą się jednak liczyć z koniecznością kontynuowania niektórych remontów tego odcinka - Stalexport jest zobowiązany przekazać drogę w odpowiednim stanie technicznym.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.