Śląscy nauczyciele akademiccy wspólnie z instytucjami otoczenia biznesu i zainteresowanymi firmami stworzą mechanizmy i programy praktycznego kształcenia m.in. przyszłych hutników, odlewników i górników. Chodzi o dopasowanie programu nauki do potrzeb i oczekiwań pracodawców.
- Chcemy, aby po ukończeniu szkoły technicznej uczeń pracował w zdobytym zawodzie i był poszukiwany przez pracodawcę (...). To pierwsza tego typu precyzyjna odpowiedź na potrzeby i oczekiwania rynku pracy dla branż górniczo-wiertniczej i hutniczo-odlewniczej - wyjaśniła w poniedziałek, 22 stycznia, wiceprezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE) prof. Barbara Piontek.
KSSE jest jednym z partnerów współfinansowanego z unijnych środków przedsięwzięcia pod nazwą "Kształcenie dualne - dobry start w zawodach branży górniczo-hutniczej", w którym uczestniczą także Główny Instytut Górnictwa w Katowicach oraz Katedra Odlewnictwa Wydziału Mechanicznego Technologicznego Politechniki Śląskiej w Gliwicach.
Celem pilotażu jest wypracowanie modelowych rozwiązań kształcenia praktycznego w siedmiu zawodach związanych z hutnictwem, odlewnictwem i górnictwem, takich jak: wiertnik, odlewnik, hutnik, technik górnictwa podziemnego, odkrywkowego lub otwartego, a także technik przeróbki kopalin stałych. Chodzi o dostosowane do potrzeb pracodawców kształcenie uczniów szkół branżowych i techników.
Partnerzy przedsięwzięcia mają wspólnie wypracować modelowe rozwiązania dla każdej profesji, począwszy od spraw formalnych (jak np. konstrukcja umowy między szkołą a pracodawcą), poprzez programy zajęć praktycznej nauki zawodu realizowane u pracodawców czy rozwiązania dla opiekunów praktyk po stronie szkoły i firmy, po wdrożenie i praktyczną weryfikację wdrażanych mechanizmów.
- Zbudujemy konkretne programy nauczania dla przedsiębiorców i system ewaluacji pozyskanych kompetencji dla szkół - wskazała wiceprezes strefy.
Celem projektu jest także przygotowanie rozwiązań służących angażowaniu pracodawców w organizację nauki zawodu w swoich firmach - zarówno poprzez staże i praktyki, jak i praktyczną naukę zawodu w ramach zajęć szkolnych. Może to dotyczyć zarówno dużych przedsiębiorstw, jak i małych oraz średnich firm.
Projekt, dofinansowany z unijnych środków blisko 0,7 mln zł, obejmuje też ocenę skuteczności wypracowanych we współpracy nauki i biznesu modeli kształcenia.
- Testując proponowane rozwiązania w praktyce dowiemy się, co i jak trzeba zrobić, aby podnieść jakość kształcenia praktycznego w tych zawodach - dodała prof. Piontek.
Przedstawiciele KSSE podkreślają, że strefa kładzie duży nacisk na pomoc w przygotowaniu kadr, z których będą mogły korzystać firmy posiadające w strefie swoje fabryki. Od 2016 r., przy współpracy z KSSE, na Wydziale Mechanicznego Technologicznym Politechniki Śląskiej w Gliwicach są już prowadzone studia dualne, łączące przygotowanie teoretyczne z praktyczną nauką zawodu.
Zgodnie z regulaminem tych studiów, przez pół roku studenci mają zajęcia na uczelni, a kolejne pół roku pracują w wybranych firmach różnych branż przemysłu - także tych działających w Katowickiej SSE w ramach klastra motoryzacyjnego Silesia Automotive & Advanced Manufacturing. Taka formuła daje studentom nie tylko wiedzę i doświadczenie zawodowe, ale i wynagrodzenie oraz stypendium, fundowane przez firmy uczestniczące w projekcie.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.