Katowicki oddział GDDKiA unieważnił w piątek, 12 stycznia, przetarg na budowę drugiej jezdni ekspresowej trasy S1 wiodącej do lotniska Katowice. Najpierw wybrany w przetargu wykonawca nie zdecydował się na podpisanie umowy, potem zrezygnowali z tego wszyscy pozostali wykonawcy.
Chodzi o przygotowywaną rozbudowę głównej trasy prowadzącą do lotniska Katowice od węzła dwujezdniowych dróg nr 1 i 86 w miejscowości Podwarpie do węzła Lotnisko (z drogą nr 913). Pierwsza jezdnia tego liczącego ok. 9,5 km odcinka trasy jest otwarta od listopada 2006 r. Ruch odbywa się tam w obu kierunkach; co pewien czas dochodzi tam do groźnych wypadków.
To także jeden z czterech fragmentów S1 przeznaczonych do realizacji (budowy lub rozbudowy) w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).
Zamówienie z jesieni 2015 r.
O ogłoszeniu przetargu na tę inwestycję Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informowała w październiku 2015 r. Postępowanie objęło liczącą ok. 9,7 km drugą jezdnię tego odcinka S1, a także m.in. 6 obiektów mostowych i dostosowanie istniejącego węzła Mierzęcice. Część istniejącej już od kilku lat infrastruktury pierwszej jezdni (np. wiadukty nad trasą) uwzględnia przygotowywaną teraz inwestycję.
Postępowanie związane z wyborem wykonawcy drugiej jezdni było prowadzone w trybie przetargu ograniczonego - w pierwszym etapie składano wnioski o dopuszczenie do udziału. Do drugiego etapu zaproszono 20 wykonawców, którzy spełnili określone kryteria. Pierwotnie podpisanie umowy GDDKiA przewidywała na grudzień 2016 r.
Wykonawca grymasił na ceny
Katowicki oddział GDDKiA wybrał najkorzystniejszą ofertę na początku lipca 2017 r. Z ceną 76,8 mln zł brutto złożyło ją konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion. W listopadzie minionego roku Dyrekcja informowała jednak, że wykonawca odstąpił od podpisania umowy, uzasadniając to zmianą uwarunkowań rynkowych, związanych ze wzrostem czynników cenotwórczych, w tym dostępnością podwykonawców.
W tej sytuacji GDDKiA zamierzała skorzystać z możliwości danej w Prawie zamówień publicznych i dokonać wyboru kolejnej oferty, bez przeprowadzania ich ponownego badania i oceny - zwracając się do pozostałych wykonawców.
Przeprowadzono ranking pozostałych ofert
W opublikowanym w lipcu 2017 r. rankingu ofert na drugim miejscu znalazła się oferta złożona przez Skanskę (86,1 mln zł). Kolejne oferty przygotowały: konsorcjum spółek z grupy Strabag (87,5 mln zł), Budimex (97,1 mln zł) oraz PBDiM Mińsk Mazowiecki (104,4 mln zł). W przypadku 11 pozostałych ofert zostały one odrzucone lub wykluczeni zostali wykonawcy.
W piątek katowicki oddział opublikował informację o unieważnieniu przetargu.
Nikt się nie zgodził na zamówienie
"Wszyscy pozostali wykonawcy poinformowali zamawiającego, iż nie są zainteresowani zawarciem umowy, a zatem postępowanie jest obarczone niemożliwą do usunięcia wadą prawną uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy ws. zamówienia publicznego" - napisano w informacji.
W tej sytuacji katowicki oddział GDDKiA, zmierzając do realizacji odcinka przewidzianego w Programie Budowy Dróg Krajowych, podejmie decyzję o ew. ogłoszeniu ponownego przetargu na wybór wykonawcy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.