Od wtorku kierowcy, korzystający z tyskiego odcinka drogi nr 44 w kierunku Oświęcimia, powinni spodziewać się poważnych utrudnień związanych z planowaną do końca 2019 r. przebudową trasy. Wytyczony zostanie objazd.
Przebudowany odcinek ul. Oświęcimskiej w Tychach (droga nr 44) wraz z budową bezkolizyjnego węzła drogowego w rejonie ul. Turyńskiej (przy której mieści się m.in. zakład FCA Poland), będzie kolejną po drodze nr 1 ważną trasą w Tychach, która przy wsparciu unijnym przejdzie gruntowną modernizację.
Wartą 90 mln zł umowę na roboty przedstawiciele Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów podpisali ze spółką Eurovia Polska w październiku ub. roku. Wykonawca przygotowywał harmonogram prac i zinwentaryzował teren budowy, a potem rozpoczął prace związane z wytyczeniem trasy, karczowaniem drzew, a także budową tymczasowego ronda na ul. Turyńskiej, w rejonie przejścia dla pieszych.
Jak przekazała w piątek, 5 stycznia, rzeczniczka tyskiego magistratu Ewa Grudniok, od wtorku, 9 stycznia, będzie ono wykorzystywane, jako element objazdu, który będzie obowiązywał nawet dłużej niż rok. W tym czasie prowadzona będzie budowa nowego bezkolizyjnego węzła.
Kierowcy jadący w stronę Oświęcimia będą poruszali się ul. Oświęcimską do wysokości istniejącego ronda na skrzyżowaniu ulic Serdecznej i Oświęcimskiej, gdzie skręcą w wewnętrzną drogę prowadzącą do fabryki FCA. Tak dostaną się na tymczasowe rondo i powrócą na trasę DK44. Objazd dla kierowców jadących w stronę centrum Tychów będzie odbywał się w przeciwnym kierunku.
Dodatkowo miasto sugeruje trasy alternatywne. Do Oświęcimia można z Tychów dojechać drogą krajową nr 1 i dalej trasą S1 w kierunku Dąbrowy Górniczej, skręcając na pierwszym węźle w prawo do Lędzin i Bierunia, a w kierunku Tychów - przez istniejące rondo w stronę ul. Serdecznej i dalej przez tereny przemysłowe i ul. Towarową do drogi nr 1 lub centrum.
Budowa układu bezkolizyjnego węzła z dwujezdniową estakadą po dwa pasy ruchu w każdym kierunku (którą poprowadzony zostanie główny ruch między ul. Oświęcimską i Turyńską), to główny element rozpoczętej modernizacji. Poniżej, po obu stronach, mają powstać dwa ronda połączone krótkim odcinkiem pod estakadą (ronda te utworzą połączenia z okolicznymi ulicami, m.in. odcinkiem ul. Oświęcimskiej - wiodącym do Bierunia Starego).
Modernizacja ul. Oświęcimskiej (DK 44) od węzła Wartogłowiec (z DK1) do ul. Turyńskiej (wzdłuż fabryki Fiata) nie zakłada znaczącej rozbudowy. Droga nadal będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku (na wspólnej jezdni); jej szerokość zostanie jednak ujednolicona do ok. 7 metrów, pojawią się też chodniki, drogi rowerowe i dwa przejścia podziemne.
Wstępem do przebudowy tyskiego odcinka DK44 była zrealizowana już budowa ronda na ulicy Oświęcimskiej oraz połączenia z ulicą Serdeczną. Podczas przebudowy m.in. tą drogą (wiodącą w rejony Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej) będzie możliwy objazd zamkniętego odcinka. W 2015 r. na ul. Oświęcimskiej doraźnie wymieniono też nawierzchnię.
Było to pierwsze przygotowanie do przebudowy obciążonej drogi nr 44 przecinającej miasto w osi wschód-zachód. W połowie 2014 r. zakończyła się prowadzona przez tyski samorząd kompleksowa przebudowa drogi krajowej nr 1 (ul. Beskidzkiej), która udrożniła tranzyt przez Tychy w osi północ-południe.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.