W piątek, 29 grudnia, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia podpisała porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w sprawie testowania i ewentualnego zakupu elektrycznych autobusów. Optymistyczna wersja zakłada zakup nawet 300 bezemisyjnych pojazdów do 2023 r.
Porozumienie zawarte między Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, Górnośląsko - Zagłębiowską Metropolią oraz KZK GOP zwiększy zaangażowanie Metropolii w program "Bezemisyjny transport publiczny", który realizowany jest przez NCBR.
W ramach porozumienia G-ZM zobowiązała się do testów dostarczonych przez NCBR autobusów elektrycznych, a w dalszej kolejności do ich zakupu. O tym, ile pojazdów kupi Metropolia zdecyduje ostatecznie wysokość dofinansowania. Bez dodatkowych środków G-ZM kupi tylko jeden autobus, jeśli dofinansowanie wyniesie co najmniej 60 proc. - 65 sztuk, a najbardziej optymistyczna wersja, przy dofinansowaniu wynoszącym co najmniej 85 proc., przewiduje zakup 300 elektrycznych pojazdów. Pojazdy mają zostać dostarczone do końca 2023 r.
W ramach programu „Bezemisyjny transport publiczny” Narodowe Centrum Badań i Rozwoju współpracuje z 26 samorządami z całej Polski. Wśród są m.in. Bydgoszcz, Częstochowa, Gdynia, Jaworzno, Kraków, Sosnowiec, Toruń, Tychy i Warszawa. G-ZM jest w tym gronie liderem, jeśli chodzi o maksymalną liczbę pojazdów, które może zakupić.
- Potrzeby komunikacyjne mieszkańców zmieniają się i musimy za nimi podążać. W naszej ocenie przyszłość mobilności w miastach będzie oparta na pojazdach elektrycznych, autonomicznych i współdzielonych. Naszą rolą jest natomiast zapewnienie mieszkańcom wachlarza komunikacyjnych możliwości, które będą dopasowane do potrzeb danej chwili i ich osobistych preferencji. Pamiętając o tym, że innowacje to nie tylko rozwiązania technologiczne, ale również nowe modele biznesowe i rozwiązania organizacyjne, chcemy, by G-ZM stał się ośrodkiem referencyjnym w tym obszarze. Dzisiaj robimy pierwszy ku temu krok – zaznacza Kazimierz Karolczak, przewodniczący Zarządu G-ZM.
Na dofinansowanie zakupu autobusów bezemisyjnych przez gminy biorące udział w programie zostanie przeznaczone 2,2 mld zł, a pieniądze mają pochodzić ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu oraz NFOŚiGW, który uruchomi Program Priorytetowy Gepard II.
Przedstawiciele rządu podkreślają, że porozumienie podpisane przez NCBR z G-ZM wpisuje się w ogłoszony w zeszłym tygodniu przez premiera Morawieckiego „Program dla Śląska”, które zwraca uwagę m.in. na kwestie związane z innowacyjnością, środowiskiem i poprawą warunków rozwojowych miast.
- Czyste powietrze będzie prawdziwą miarą naszego rozwoju. Walka ze smogiem to warunek sine qua non postępu cywilizacyjnego Polski - mówi wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz. - Dlatego cieszy mnie fakt, że już dziś możemy ogłosić porozumienie dotyczące konkretnych i zaplanowanych rozwiązań dla transportu miejskiego, nad którymi pracują wspólnie NCBR, NFOŚiGW i samorządy. Jestem przekonana, że realizując rządową strategię walki o czyste powietrze, pozwolą one mieszkańcom kilkudziesięciu polskich miast korzystać z najnowocześniejszych, przyjaznych środowisku autobusów – dodaje Emilewicz.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.