Wraz z końcem roku Górnośląski Związek Metropolitalny zakończy swoją działalność, a jego prawa i obowiązki przejmie Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. W czwartek działalność GZM podsumowała prezydent Zabrza Małgorzata Mańka-Szulik, a o planach nowego związku metropolitalnego mówił jego przewodniczący Kazimierz Karolczak.
Podczas czwartkowej konferencji prasowej Małgorzata Mańka-Szulik przypomniała, że Górnośląski Związek Metropolitalny powstał w 2007 roku z inicjatywy 14 prezydentów największych miast Śląska i Zagłębia. Trochę wbrew temu, że nie istniały wtedy jeszcze żadne prawne ramy umożliwiające tworzenie metropolii. - To inicjatywa, która rodziła się w bólach, a celem ostatecznym było utworzenie Metropolii Silesia, co pod inną nazwą, ale w końcu się udało. Były po drodze wzloty i upadki, były też momenty znaczące. Z radością teraz przekazuję pałeczkę przewodniczącemu Karolczakowi – powiedziała prezydent Mańka-Szulik, która pełni równocześnie funkcję przewodniczącej GZM.
Wśród największych sukcesów wymieniła wspólny zakup energii elektrycznej, dzięki czemu miasta w ciągu kilku lat zaoszczędziły ponad 30 mln zł. Porażką okazał się niezrealizowany projekt budowy spalarni śmieci. Prezydent Zabrza zwróciła uwagę, że budżet GZM wynosił jedynie 1,8 mln zł, podczas powołany do życia w tym roku nowy związek metropolitalny będzie dysponował kwotą 360 mln zł.
Przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłebiowskiej Metropolii Kazimierz Karolczak zaznaczył, że 31 grudnia Górnośląski Związek Metropolitalny zakończy swoją dziesięcioletnią działalność. - Jesteśmy na finiszu i dzielą nas już tylko podpisy, żeby przejąć prawa i obowiązki Górnośląskiego Związku Metropolitalnego. Będziemy kontynuować projekty realizowane przez Górnośląski Związek Metropolitalny i twórczo je rozwijać – mówił Karolczak.
Pierwsza inicjatywa nowego związku metropolitalnego, to porozumienie trzech organizatorów komunikacji na terenie aglomeracji, którego efektem jest wspólny bilet. Wspólny bilet będzie obowiązywał od 1 stycznia 2018 r. Również od początku roku dzieci do 16 roku życia będą jeździły komunikacją miejską za darmo. - To symbol tego, na czym się skupiamy, czyli na integracji transportu i jego rozbudowie – zaznaczył Karolczak.
Wśród projektów „transportowych”, nad którymi będzie pracowała Górnośląsko-Zagłebiowska Metropolia wymienił m.in. ujednolicenie systemów rowerów miejskich i stworzenie jednego systemu roweru metropolitalnego, budowę stacji ładowania pojazdów elektrycznych, carsharing, który działa już we Wrocławiu i Warszawie oraz prace nad koncepcją stworzenia kolei aglomeracyjnej.
Przewodniczący Karolczak podkreślił też, że w piątek, 29 grudnia, Górnośląsko-Zagłebiowska Metropolia podpisze w Narodowym Centrum Badania i Rozwoju w Warszawie list intencyjny w sprawie dofinansowania zakupu 300 autobusów elektrycznych dla metropolii.
Znaczą pozycją w budżecie będzie tzw. fundusz solidarnościowy. - Chcemy stworzyć fundusz, który pomógłby zacierać różnice między gminami. Chodzi o to, żeby mieszkańcy niezależnie od gminy, w której żyją, otrzymywali podobny standard usług publicznych – powiedział szef Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.