Planowana do 2019 r. przebudowa odcinka drogi nr 44 rozpoczyna się w Tychach, choć droga ma być przejezdna w obie strony, to od środy (22 listopada) kierowcy mogą spodziewać się pierwszych zwężeń - związanych z wycinką kolidujących z projektem drzew.
Przebudowany odcinek ul. Oświęcimskiej w Tychach (którą wiedzie tam droga nr 44), wraz z budową bezkolizyjnego węzła drogowego w rejonie ul. Turyńskiej (przy której mieści się m.in. zakład FCA Poland), będzie kolejną po drodze nr 1 ważną trasą w Tychach, która przy wsparciu unijnym przejdzie gruntowną modernizację.
Wartą 90 mln zł umowę na roboty przedstawiciele Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów podpisali ze spółką Eurovia Polska na początku października. Wykonawca najpierw przygotowywał harmonogram prac i inwentaryzował teren budowy, a potem rozpoczął etap związany z wytyczeniem trasy i karczowaniem drzew.
Jak przekazał Arkadiusz Bąk z tyskiego MZUiM, niektóre z przeznaczonych do wycięcia drzew znajdują się z dala od drogi, ale inne rosną wzdłuż niej. "Prace te nie będą powodowały większych utrudnień w ruchu. Mówimy raczej o miejscowych i kilkugodzinnych zawężeniach jezdni" - uściślił przedstawiciel miejskiej spółki.
Zasygnalizował, że pierwszych poważniejszych utrudnień można spodziewać się na początku grudnia. Początkowo prace skoncentrują się w rejonie fabryki FCA, gdzie docelowo ma powstać dwupoziomowy węzeł drogowy - po zatwierdzeniu tymczasowej organizacji ruchu MZUiM zamierza o tym informować m.in. na specjalnej stronie internetowej: www.dk44.mzuim.tychy.pl .
Modernizacja drogi ul. Oświęcimskiej (DK 44) od węzła Wartogłowiec (z DK1) do ul. Turyńskiej (wzdłuż fabryki Fiata) nie zakłada znaczącej rozbudowy. Droga nadal będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku (na wspólnej jezdni); jej szerokość zostanie jednak ujednolicona do ok. 7 metrów, pojawią się też chodniki, drogi rowerowe i dwa przejścia podziemne.
Największym elementem modernizacji będzie budowa układu dwujezdniowej estakady po dwa pasy ruchu w każdym kierunku (którą poprowadzony zostanie główny ruch między ul. Oświęcimską i Turyńską). Poniżej, po obu stronach mają powstać dwa ronda połączone krótkim odcinkiem pod estakadą (ronda te utworzą połączenia z okolicznymi ulicami, m.in. odcinkiem ul. Oświęcimskiej - wiodącym do Bierunia Starego.
Wstępem do przebudowy tyskiego odcinka DK44 była zrealizowana już budowa ronda na ulicy Oświęcimskiej oraz połączenia z ulicą Serdeczną. Podczas przebudowy m.in. tą drogą (wiodącą w rejony Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej) zostanie poprowadzony objazd. W 2015 r. na ul. Oświęcimskiej doraźnie wymieniono też nawierzchnię.
Było to pierwsze przygotowanie do przebudowy obciążonej drogi nr 44 przecinającej miasto w osi wschód-zachód. W połowie 2014 r. zakończyła się prowadzona przez tyski samorząd kompleksowa przebudowa drogi krajowej nr 1 (ul. Beskidzkiej), która udrożniła tranzyt przez Tychy w osi północ-południe.
Tychy rozpoczęły projektowanie tej modernizacji już w 2008 r. Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) została wydana w 2012 r. Potem miasto przygotowało wyceniony na ponad 207 mln zł unijny projekt, który na początku br. uzyskał gwarancję 167 mln zł dofinansowania z puli na "Infrastrukturę drogową dla miast" w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.